2022. október 1. szombat
More

    Érrendszer-védő ételek

    Egyes élelmiszerek nemcsak az egészséges táplálkozás részét képezik, hanem segíthetnek a koleszterinszint csökkentésében is.

    Telítetlen zsírsavak

    Az étrendi koleszterinszint csökkentésének első lépése a telített zsírsavak telítetlen zsírsavakkal való helyettesítése. Ez utóbbiak gazdag forrásai a növényi olajok (olíva, kukorica, napraforgó, repce), avokádó, magvak, diófélék, olajos halak.

    Egyes halak omega-3 zsírsavakat is tartalmaznak, ezért az ajánlások közé tartozik a szardínia, a hering, a pisztráng, a lazac és a makréla, nem csak konzervben, hanem fagyasztva vagy frissen.

    Az omega-3 zsírsavakról bővebben egy másik cikkünkben írtunk.

    Gyümölcsök, zöldségek

    A zöldségek és gyümölcsök vitaminokat, ásványi anyagokat és fitokemikáliákat, például flavonoidokat tartalmaznak, amelyek segítenek az egészség megőrzésében, azonban alacsony az energiatartalmuk, és a legtöbbjük nagyon kevés zsírt tartalmaz. A növények magas rosttartalma szerepet játszik a koleszterinszint csökkentésében azáltal, hogy megakadályozza, hogy a koleszterin egy része a bélből a véráramba kerüljön.

    A hüvelyesek, például a bab, a borsó és a lencse különösen gazdagok ebben a rostban. Az édesburgonya, brokkoli, padlizsán, alma, eper és szilva is jó választás ebből a szempontból. A keményítőtartalmú zöldségek, például a burgonya és a tápióka azonban nem ideálisak. Nem szabad azt feltételezni, hogy az édesített, cukorral teli gyümölcstermékek korlátlan mennyiségben fogyaszthatók.

    A friss vagy a konzerv gyümölcsök és zöldségek jobbak?

    Szterol és sztanol

    A szterolok és a sztanolok olyan fitokemikáliák, amelyek szerkezetileg hasonlóak a koleszterinhez. Ezek az anyagok a bélből felszívódnak a véráramba, megakadályozva a koleszterin egy részének felszívódását. Bár kis mennyiségű szterolhoz juthatsz növényi élelmiszerekből, például magvakból, diófélékből, teljes kiőrlésű gabonákból és zöldségekből, ez nem elegendő a koleszterinszint csökkentéséhez. Ezért az élelmiszergyártók növényi szterolokat és sztanolokat használnak bizonyos termékek – joghurt, tej, kenhető zsíros tejtermékek – dúsítására.

    Egyes tanulmányok szerint ezek a termékek a leghatékonyabban csökkentik a koleszterinszintet, még az orvosok által felírt gyógyszerekkel is. Használata azonban nem javasolt terhesség, szoptatás, illetve genetikailag magas koleszterinszint nélküli gyermekeknél. Ezért mindig fontos elolvasni az élelmiszer-összetevőket feltüntető címkéket, mivel ez jelzi, hogy valamiben van-e hozzáadott szterol, sztanol.

    Gabona

    A zab és az árpa béta-glükánnak nevezett rostokban gazdag. Ezek a rostok gélt képeznek, amely megköti a koleszterinben gazdag epét a bélben. Ez segít korlátozni a bélből a vérbe felszívódó koleszterin mennyiségét. Az étrendbe azonban nem csak a zabpehely kerülhet be, hiszen több élelmiszer is tartalmaz zabot, amit mindig fel is tüntetnek az élelmiszerek címkéjén.

    Diófélék

    A diófélék nemcsak telítetlen zsírsavakban gazdagok, hanem rostot is tartalmaznak, amelyek megakadályozzák a koleszterin véráramba jutását. Kiváló fehérje-, E-vitamin-, magnézium-, kálium-, fitoszterol-forrás is, amelyek jóllakottságérzetet kelthetnek. Ezért ajánlatos mandulát, bármilyen diót vagy dióféléket enni a snackek és a főétkezések részeként.

    Összeszedtünk 10+1 tényt a dióról. Kattints, és olvasd el!

    Szója

    A szójabab és az általa készített élelmiszerek gazdagok fehérjében, vitaminokban és ásványi anyagokban, valamint alacsony a telített zsírtartalma. Óriási előnye, hogy remek alternatívát jelent a hús- és tejtermékek , akárhelyett uzsonnára is fogyaszthatók.

    Ezt okozza, ha kevés vitamint viszel be a szervezetedbe!

    A koleszterinszint csökkentésének első lépése az életmódváltás, nevezetesen a helyes táplálkozás és a rendszeres testmozgás, de bizonyos esetekben, például örökletes magas koleszterinszint esetén gyógyszeres kezelés is szükséges. A diéta azonban ebben az esetben is fontos.

    A koleszterinszint csökkentéséhez nyomon követhető táplálkozási rendszerre van szükség, amely figyelembe veszi az életmódot, a mögöttes érzékenységeket, a célokat és még az élvezetet is. Ezért jelenthet igazi támaszt az étrendi tanácsadás, ahol nem csak általános irányelveket, hanem konkrét recepteket, táblázatokat, tippeket is elsajátíthatnak a betegek, így gyorsabban érhetik el céljaikat – legyen szó koleszterincsökkentésről vagy ehhez kapcsolódó fogyásról. Ideális eset, ha mindezt sportterapeuta és kardiológus bevonásával és a szükséges gyógyszerek felírásával történik.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!