2022. szeptember 28. szerda
More

    A koleszterin szintjének emelkedése

    Előbb-utóbb a megemelkedett koleszterin lerakódik az erek falán, és szűkülethez vezet. A szívkoszorúér-betegség angina pectorisként, és súlyos esetekben szívrohamként nyilvánulhat meg.

    A vérzsírszint növekedéséhez vezető legfontosabb tényező a helytelen életmód és az elégtelen táplálkozás. A genetikai okok és egyes anyagcsere-betegségek, különösen a cukorbetegség szintén magas vérzsírszintet okozhatnak. A dohányzás, az elhízás, a fizikai inaktivitás és a túlzott alkoholfogyasztás szintén összefügg a magas vérzsírszinttel. A telített állati zsírokban gazdag élelmiszerek okozzák a leginkább abnormális koleszterinszintet.

    Ha túlsúlyos vagy, fogyj le! Alakíts ki minél előbb egészséges étkezési szokásokat! Egyél általában kevesebb zsírt – főzés/sütés előtt távolítsd el a csirke és egyéb húsok zsírját és bőrét, a főzéshez használj minimális olajat, kerüld a túlfőtt ételeket, használj alacsony zsírtartalmú/sovány tejet!

    Kerüld a telített zsírsavakat tartalmazó zsírokat, mint a zsíros hús, vaj, disznózsír, kókuszolaj/tej és pálmaolaj. Csökkentsd a koleszterinben gazdag élelmiszerek fogyasztását – kerüld a csontvelőt/vesét és rákot/halikra evését, májból néha, tojásból pedig heti 1-2 darabot fogyassz!

    Elégítsd ki fehérjeszükségletedet szójából, halból, baromfiból és sovány húsokból! Egyél magas rosttartalmú ételeket, például gabonát, gyümölcsöt és zöldséget!

    Heti 3-5 alkalommal végezz 15-60 perc kardiót (erőteljes séta/kocogás, aerobik, úszás, erőteljes testmozgást igénylő sport), amíg a légzésed mélyebb lesz, de a légszomj még nem jelentkezik!

    Keresd fel kezelőorvosod, ha el vagy hízva (azaz 20%-kal nehezebb vagy a magasságodhoz és az optimális testalkatodhoz képest), vagy ha kórtörténetedben magas koleszterinszint/szívbetegség szerepel.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!