2022. május 20. péntek
More

    A téli rosszkedv kezelése

    A téli hangulatzavar 14 millió amerikai felnőttet olyan súlyosan érint, hogy normális életvitelükben is akadályozza őket. További 33 millióan úgy érzik, elveszítették minden energiájukat, kreativitásukat, romlik munkahatékonyságuk, kedélyük.

    A decemberben szokásos ünnepi várakozás ellenére az amerikai népesség egyötöde karácsony táján is kifejezetten rosszkedvű, levert, sokan pedig az egész téli időszakban depressziósak. A régóta ismert, de ma még csak ritkán kezelt szezonális pszichózist, (seasonal affective disorder, rövidítése SAD, ami angolul egyben szomorúságot is jelent) azaz évszakhoz kötött hangulat-zavart a rövidebb nappalok miatti fényhiány okozza. A téli depressziónak ez a magyarázata jól ismert, most azonban – a New York Times beszámolója szerint – sajátos értelmezéssel lepte meg a megoldást keresőket egy amerikai pszichiáter.

    A téli szomorúság és enerváltság fiziológiáját tanulmányozó pszichiáter, dr. Alfred J. Lewy, tanulmánya egyféle jet lag-nek írta le az állapotot.

    Lewy betegeinél azt tapasztalta, hogy a téli depresszió nem más, mint a szervezet 24 órás alvás-ébrenlét ciklusában bekövetkező zavar, amelynek során felborul a működés megszokott ritmusa. Dr. Lewy úgy véli, a késői hajnalodással és a rövidebb nappallal éppen úgy megzavarodik a ciklus, mintha időzónákat repülne át az ember. Azonban míg a jet lag-et néhány napon belül ki lehet heverni, és a napi ritmus megint szinkronba kerül a nappalokkal és az éjszakákkal, addig a SAD áldozatainál az alkalmazkodás csaknem öt hónapot vesz igénybe.

    Ha a további kutatások is igazolják ezt az elméletet, hamarosan esély lesz a hatékony kezelésre – méghozzá az agyban termelődő melatoninnal, ami az elalvás-ébrenlét ciklikusságát szabályozza. Természetes körülmények között a melatonin minden este fölszaporodik, álmosságot okoz, majd amint közeledik a reggel, a szintje ismét lecsökken.

    Három egyetemi kar (Oregon Health Sciences University) diákjai körében folytatott vizsgálatai nyomán dr. Lewy a SAD két típusát különbözteti meg. A diákok kétharmadánál reggeli fényre, vagy esti melatoninra volt szükség a hatékony kezeléshez, a maradék harmadnak pedig esti fény és reggeli melatonin kellett a testi óra működésének helyreállításához. A pszichiáter elképzelése szerint még a jet lag kúrálására ajánlott mennyiségnél is jóval kevesebb melatonin is elegendő lesz az érzékenyeknél megzavarodott szinkron helyrebillentésére.

    Dr. Norman E. Rosenthal szerint energiakrízisról van szó. Úgy véli, a páciensek nem a szokásos emocionális értelemben deprimáltak, inkább úgy érzik, mintha kimerülőben volna az akkumulátoruk.

    A Dél-Afrikából származó pszichiáter a betegség súlyos formáját diagnosztizálta magán, ma sikerrel küzd ellene, tapasztalatait könyvben foglalta össze. A sajátos téli szomorúság-szindrómára többféle gyógymódot is kitaláltak. Egyesek úgy próbálják kezelni, hogy sokat alszanak. Van aki a feje búbjáig felhúzza a takarót, mintha tavaszig elő se akarna jönni. Szakértők szerint ez a hibernációnak egy sajátos formája. A panaszok késő nyáron, ősz elején kezdődnek, amikor rövidülnek a nappalok. A mélypont pedig akkor következik be, amikor a nappali világosság nem tart tovább 9-10 óránál. Eddig leginkább a fényterápia – a napi több órás mesterséges megvilágítás, a fényfürdő – hozott eredményt. A tünetek olykor valóban nagyon hasonlóak a súlyos depresszióban mutatkozókkal. Az érintett egyén, akár 10 órányi alvás után is, alig bírja reggelente kivonszolni magát az ágyból. Nehezen végzi el a legszükségesebb alapfeladatokat is. Úgy érzi, minden tagja ólomból van, nem tud koncentrálni, tisztán és gyorsan gondolkodni. Az érintettek többsége senkit nem akar látni, keresi a magányt. Csökken nemi vonzalma, ehelyett kielégíthetetlen vágya támad a szénhidrátok (kenyér, tészta, krumpli, rizs, édességek) fogyasztására. Az eredmény nem is marad el, tetemes lesz a súlygyarapodás.

    Sok téli depressziósnak két ruhatára van, a téliben két számmal nagyobb az összes ruha. Számukra megváltás volna, ha a szervezetben termelődő melatonin segítségével helyre lehetne állítani kedély-, és testi állapotukat.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!