2024. április 25. csütörtök

Új genetikai információ a fehérjeképződés üteméről

A genetikai kód eddig ismeretlen, rejtett rétegét tárták fel amerikai kutatók egy vadonatúj technika, az úgynevezett riboszóma-profilírozás segítségével, amely lehetővé teszi az élő sejteken belüli génaktivitás, így a fehérjék keletkezési ütemének mérését is.

A San Franciscó-i Kaliforniai Egyetem (UCSF) kutatói eredményeiket a Nature tudományos magazinban ismertették.

Baktériumokban mérve a fehérjetermelődés ütemét, a Jonathan Weissman vezette csoport felfedezte, hogy már egy egészen apró genetikai változásnak is drámai hatása lehet. Ez akkor is igaz volt, ha olyan látszólag jelentéktelen genetikai változás történt, melyet „néma mutációnak” neveznek a szakemberek. Ilyen esetben a DNS-molekula egyetlen nukleotid egysége (betűje) változik meg anélkül, hogy a gén által kódolt végső fehérjetermék megváltozna.

A kutatók meglepve tapasztalták, hogy ezek a változások akár a tizedére lassították le a fehérjegyártási folyamatot a szokásoshoz képest. Megállapították, hogy a sebességváltozást a számfölötti kodonokban kódolt információk okozzák. A kodon az a három nukleotidból álló egység a DNS-ben, amely meghatározza a kódolt fehérje egy-egy aminosavegységét. Számfölöttinek vagy redundánsnak azért nevezték el őket, mert korábban azt gondolták róluk, hogy nem hordoznak egyedi, új információt.

A felfedezés megkérdőjelezi a biológia elmúlt fél évszázadának alapvető feltevéseit – véli a Science Daily című ismeretterjesztő portál (www.sciencedaily.com). Segíthet abban, hogy a fehérjék ipari előállítása sokkal gyorsabb legyen, ami létfontosságú a bioüzemanyagok gyártásához, valamint számos gyakori betegség kezelésére szolgáló biológiai szer előállításához.

Forrás: MTI