Mindinkább terjed a kozmetikai iparban a körforgásos szemlélet, amely számos különféle fenntartható terméket, összetevőt és csomagolást eredményez. Ezek a fejlesztések segítik az iparágat a körforgásos gazdaságra való átállásban.
A körforgásos gazdasági modelleben minden nem megújuló anyag zárt körben kering. A modellnek nagyon fontos része a környezetbarát terméktervezés (ökodizájn), amely során a termékeket már az életciklusuk további szakaszait szem előtt tartva úgy gondolják át, hogy minél tartósabbak, javíthatók, újrahasználhatók, hulladékká válásukat követően pedig felhasználhatóak legyenek.
Az EU-ban ma évente 502 kilogramm csomagolási hulladék jut egy lakosra. Egy-egy termék csomagolásának nagy része a szemétben végzi, és nincs további felhasználási lehetőség. Eközben globálisan az üvegházhatású gázok kibocsátásának fele és a vízszennyezés tetemes része az erőforrások kitermeléséből és a mindennapi termékek előállításából származik.
Lineáris ellen körkörös
A hagyományos szépségápolási termékek gyártói eddig lineáris folyamatot követtek. Bizonyos erőforrásokat felhasználtak egy kozmetikai termék előállításához, a csomagolás pedig a szemétben végezte. A szépségipar jelenleg is hatalmas mennyiségű műanyaghulladékot termel. A körkörös kozmetikai megközelítés azonban egy zárt ciklust alkot, amely a gyártástól a csomagolóanyagok újrahasznosításáig tart. Ennek eredményeképpen a vállalatok nemcsak a csomagolási hulladékot csökkentik, hanem az értékes erőforrásokat is gondosabban használják fel. Ezzel megfordul az a tendencia, hogy többet fogyasztunk, mint amennyink valójában van, mivel szinte minden erőforrás visszakerül a termelési ciklusba.
A hulladékmentes szemlélet alapján gyártott kozmetikumok megfelelnek bizonyos kritériumoknak, amelyek különösen fenntarthatóvá teszik őket: a kozmetikai cégek arra törekszenek, hogy egy kozmetikai termék valóban megérdemelje a „Zéró hulladék” címkét. Például, ha egy termék kifogy a tégelyéből, egyszerűen újra lehet tölteni. A csomagolóanyagok előállításához nem kell új erőforrásokat beszerezni, mert a meglévő csomagolást fel lehet használni.
A natúrkozmetikumoknak három típusa létezik: a natúrkozmetikumok; a bioösszetevőket is tartalmazó natúrkozmetikumok; illetve a tisztán biokozmetikumok. Nem natúrkozmetikum az a sampon, krém vagy bármilyen más kozmetikai termék, amely a kőolajszármazékok vagy a szintetikus anyagok mellett „némi” természetes anyagot is tartalmaz. Ha egy natúrkozmetikum bioösszetevőkből készül, akkor csillagozással kell feltüntetni, hogy melyik származik ökológiai gazdálkodásból.
Az újrahasznosított összetevők megléte szintén fontos szempont a hulladékmentes kozmetikumok esetében. Az újrahasznosítási folyamatok a melléktermékeket vagy a gyártási hulladékot új anyagokká vagy termékekké alakítják át. A természetes összetevőkből készült kozmetikai cikkek nagy arányban tartalmazhatnak újrahasznosított termékeket. Ezek többnyire a kidobott élelmiszerek feldolgozásából származnak. Ilyen például a citrom- vagy narancshéj, a tea- vagy kávézacc és a szárított gyümölcsmagok.
A kozmetikumok mellé apró szénlábnyomot mellékelnek
A tavaly indított Emma Lewisham az első globális kozmetikai márka, amely egy olyan körkörös üzleti modell szerint tevékenykedik, amelynek pozitív a szén-dioxid-mérlege és 100 százalékban zárt körkörös folyamatot működtet. E működési modell kidolgozásában részt vett Jane Goodal, az ismert etológus és ENSZ-nagykövet is.
A Toitu Envirocare független tanúsító ügynökséggel szoros együttműködésben a teljes gyártási és beszerzési folyamat során minden kibocsátást megmértek. Az új-zélandi kozmetikai márka pontos információkat tud nyújtani minden egyes termék szénlábnyomáról, és célja, hogy a kibocsátást belátható időn belül közel nullára csökkentse.
Még ha számos szépségápolási márka sokat is tett azért, hogy termékeik zárt körforgásba illeszthetők legyenek, ezzel még korántsem ér véget ez a munka. A hulladékmentes kozmetikumoknak el kell jutniuk a fősodorba, hogy a szépségipar hosszú távon megváltozzon. Ezért minden fogyasztó hozzájárulhat a körforgásos üzleti modellek sikeres kialakításához azzal, hogy gondoskodik a szépségápolási termékek csomagolásának felhasználásáról. Minden egyes hulladékmentes kozmetikai termék választása hozzájárul a kozmetikai ipar pozitív változásához – írta a Haus von Eden életmódmagazin.
Forrás: hazipatika.com
Ez is érdekelheti:
A kozmetikumok kincse: ennyi mindenben segít az édesgyökér – Életmódcentrum (eletmodcentrum.hu)
A 21. század csodaszere – Életmódcentrum (eletmodcentrum.hu)