2022. szeptember 27. kedd
More

    Hogyan kell jól bocsánatot kérni?

    A bocsánatkérés trükkös dolog lehet. Néhány embernek nehezére esik bocsánatot kérni, mert sok esetben annak beismerését jelenti, hogy valami rosszat tett, amit egyesek nehezen fogadnak el. De ha valakit felzaklatott vagy megbántott valami, amit tettél vagy mondtál, és fontos számodra, természetesen meg kell próbálnod helyrehozni a dolgokat. Néha egy szívből jövő bocsánatkérés elindíthatja a gyógyulási és megbékélési folyamatot.


    Mit teszel tehát, ha valóban bocsánatot akarsz kérni valakitől, akit megbántottál? Két párkapcsolati szakértő segít megtalálni ezeket a válaszokat, és javaslatokat adnak, hogyan navigáljunk ezen az olykor nehéz érzelmi terepen.

    Tudni kell, hogy mikor kell bocsánatot kérni

    Chautè Thompson, engedéllyel rendelkező mentálhigiénés tanácsadó szerint minden olyan esetben bocsánatot kell kérned valakitől, amikor tudod, hogy bármilyen módon megbántottad őt – akár szándékosan, akár akaratlanul tetted.

    Ha nem vagy biztos benne, hogy felbosszantottál-e valakit, és bocsánatot kell-e kérned, vannak egyértelmű és finomabb jelek, amelyeket észrevehetsz. Dr. Houyuan Luo, klinikai pszichológus és terapeuta szerint bizonyos esetekben az illető kifejezetten tudatja veled, hogy valamit rosszul csináltál. De még ha nem is mondja el közvetlenül, Luo azt mondja, hogy figyeljünk arra, ha az illető másképp viselkedik, mint máskor. Például ha ti ketten mindig is élveztek egy jó pohár bort, de a másik hirtelen nem élvezi annyira, az lehet egy finom jel arra, hogy valami történt.

    Thompson hozzáteszi: “Akkor tudod, hogy bocsánatot kell kérned valakitől, ha belsőleg érzed, hogy megbántottad, ha látod az illető arcán és/vagy testkifejezésén, hogy megbántottad.

    Íme néhány jel arra, hogy olyasmit tettél, amiért bocsánatot kell kérned, anélkül, hogy az illető közvetlenül szólna neked:

    • Változás a hangszínükben vagy a veled való érintkezésükben.
    • A szokásosnál kevésbé vesznek részt a veled folytatott beszélgetésekben.
    • Teste inkább elfordul tőled, mint feléd fordul interakció közben.
    • Zárkózott testbeszéd, például összefont vagy keresztbe tett karok.
    • Feszültebb, zárkózottabb vagy kevésbé barátságos arckifejezés.
    • Vonakodás a szokott módon együtt töltött időtől.
    • Változások a jellemző dinamikában (pl. a szokásosnál kevésbé pozitívan reagálnak a vicceidre)
    Ajánló   Mik befolyásolják a mentális jólétet?

    Továbblépés

    “Tudjuk, hogy csak azért, mert bocsánatot kérünk, az nem törli el automatikusan a sértésből fakadó fájdalmat. Nem törli el a hiba miatt megtört bizalmat sem” – mondja Thompson. Azt tanácsolja, hogy hagyjunk teret, kegyelmet és időt a kapcsolatnak, hogy visszanőjön oda, ahol volt, és remélhetőleg azon túl is.

    Van, amikor a bocsánatkérést nem fogadják el, még akkor sem, ha az őszinte és megbánást keltő volt, vagy van, amikor a bocsánatkérés elfogadása ellenére is jelentősen megváltozik a kapcsolat. Ilyenkor Thompson szerint fontos, hogy elgondolkodjunk a bocsánatkérésen. Vajon őszinte és megbánást tanúsított-e, és nyújtott-e megoldást? Fogadd el, hogy egyes kapcsolatok csak egy időszakra szólnak, és nem örökre. Fogadd el, hogy rendben van, ha távolról szeretsz és törődsz valakivel. Ezeket és más kérdéseket fontos figyelembe venni, amikor eldöntöd, hogy a bocsánatkérésed őszinte és megbánást keltő volt-e vagy sem.

    Luo rámutat Janis Abrahms-Spring klinikai pszichológus munkájára, aki szerint a megbocsátásnak négy típusa létezik:

    • Olcsó megbocsátás: Az érintett személy formálisan “elfogadta” a bocsánatkérésedet, de valójában nem tette túl magát rajta. Ennek oka, hogy még nem dolgozta fel, vagy nem tudja feldolgozni az érzelmi sérülést.
    • A megbocsátás megtagadása: Az érintett személy nem akar megbocsátani.
    • Elfogadás: A személy elfogadja a hibát, de a sértett nem vesz részt ebben a folyamatban.
    • Valódi megbocsátás: Mindkét fél részt vesz a gyógyulás útján.

    Mint sértő félnek, meg kell különböztetned, hogy a sértett fél milyen típusú megbocsátást közvetít. Ezután fontos megértened, hogy a fajtától függetlenül különböző hosszúságú időbe telhet, amíg az illető megbocsát neked. Ha az érintett személy nem hajlandó megbocsátani, még akkor sem, ha mindent megtettél a megbocsátás kereséséért, el kell fogadnod a történteket, és meg kell gyászolnod, amit esetleg elveszítettél.

    Ajánló   A fiatalok mentális egészsége: így őrizhető meg

    A tanulság

    A megbocsátás egy utazás. Egy folyamat, amely időt, türelmet, elszántságot és kegyelmet igényel. A megbocsátás egyszerűen egy mechanizmus is, amellyel elengedhetjük a haragot és a fájdalmat; nem feltétlenül jelent megbékélést, vagy azt, hogy a bocsánatkéréssel hirtelen minden rendben lesz. A bocsánatkérés azonban fontos lépés a konfliktuson való túllépésben, a megbocsátás felé vezető úton, és ideális esetben biztosítja, hogy a kapcsolatotok ismét egészségessé válhasson. Az igazán őszinte bocsánatkérés jobbá tehet és emberként fejlődhetsz, és segíthet a bocsánatkérést fogadó személynek abban, hogy elkezdjen gyógyulni és továbblépni.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!