2024. április 19. péntek
More

    A passzív-agresszív kollégák, akik megmérgezik a munkahelyeket – 1. rész

    Akár e-mailben, akár szemtől szembe, a munkahelyen mindenütt finom célzások vannak. Ez az alattomos viselkedés senkit sem kímél – és a dolgozókat is kikészítheti.


    Bóknak álcázott finom áskálódások. Információk szándékos visszatartása. A csapat többi tagjával való együttműködés megtagadása. Catherine elmondása szerint a passzív-agresszív magatartásformák listája, amelyekkel egy nagy amerikai kiadó irodai adminisztrátoraként egy vezető kollégája részéről szembesült, lassan, több év alatt gyűlt össze.

    „Úgy éreztem, hogy finoman manipulálnak és irányítanak” – mondja Catherine, aki ma szerzőként és life coachként dolgozik. „Ez nagyon frusztráló volt, és erőtlennek éreztem magam.”

    Azt mondja, kollégája megjegyzései az iroda többi tagjára is hatással lennének, és ellenséges és neheztelő légkört teremtenének. A háromgyermekes anyuka Catherine csak akkor látta, hogy ez mennyire mérgező, amikor elkezdte feljegyezni a viselkedésformákat egy személyes naplóba. Ez „segített abban, hogy belássam, hogy a kollégám viselkedése valójában nem normális – és segített elgondolkodni azon, hogy mi történik – és elkezdtem visszavenni az irányítást a helyzet felett”.

    Aggasztó, hogy sok munkavállaló szerint az ilyen passzív-agresszív viselkedés általános a munkahelyen. A bostoni székhelyű Preply nyelvoktató szolgáltatás 2022 májusában végzett kis felmérése szerint 1200 amerikai válaszadó 20%-a mondta azt, hogy a kollégái azok az emberek az életében, akik a legnagyobb valószínűséggel mutatnak passzív-agresszív viselkedést – többen, mint a barátaik vagy a családtagjaik. 73% mondta, hogy munkahelyén valamilyen formában – 52% hetente – passzív-agresszív megjegyzéseket kell kezelnie.

    A munkahelyi passzív-agresszív viselkedés, bár finomabb és nehezebben észrevehető, mint a nyílt agresszió vagy bántalmazás, ugyanolyan káros lehet mind a fogadó fél, mind a vállalati kultúra szempontjából. Egyetlen munkahely sincs biztonságban ezektől az alattomos viselkedésformáktól – de a munkavállalók tehetnek lépéseket a hatásuk kivédésére.

    Ajánló   Miért okoz stresszt a munkahelyi kommunikáció a digitális korszakban?

    „Hülyeség, időhúzás vagy félrevezetés”

    A passzív-agresszív viselkedésmódoknak széles skálája létezik – magyarázza Wladislaw Rivkin, a dublini Trinity Business School szervezeti viselkedéssel foglalkozó docense. Ezek közé tartozhat, hogy a kolléga megjátssza a hülyét, szándékosan halogat egy fontos feladatot, vagy félremagyarázza az események valós verzióját, hogy a munkatársat hibásnak tüntesse fel. Arra is törekedhetnek, hogy alattomos áskálódásokkal aláássák mások szakértelmét vagy önbizalmát. Ezért van az, hogy az olyan mondatok, mint a „túl érzékeny vagy” és a „ne vedd sértésnek, de…” az amerikai munkavállalók a Preply felmérésében a legpasszívabbnak ítélt passzív-agresszív kifejezések között szerepeltek.

    Ami azonban ezeket a különböző példákat összeköti, az az, hogy ezek a viselkedési formák lehetővé teszik a kollégák számára, hogy anélkül mutassanak ellenségességet egy másik kolléga felé, hogy nyílt agresszióhoz kellene folyamodniuk, ami azonnal forró vízbe sodorná őket – magyarázza Rivkin.

    Éppen ezért olyan gyakori a munkahelyeken – magyarázza -, ahol elvárják az emberektől, hogy professzionálisan és udvariasan viselkedjenek, különben az állásuk elvesztését kockáztatják. „Az ilyen viselkedésmódok az ellenkezés, az elégedetlenség és az agresszió kimutatásának módját tükrözik anélkül, hogy szembeszegülnének a társadalmi normákkal. Az ilyen viselkedésmódok az agresszornak viszonylagos biztonságot nyújtanak az aktív agresszióval járó cselekményekhez képest, mivel könnyebben letagadhatja, hogy az agresszió megtörtént”.

    Nem létezik egy határozott személy vagy szerep, aki nagyobb valószínűséggel viselkedik passzívan agresszívan. De vannak bizonyos személyiségjegyek, amelyek miatt az ember nagyobb valószínűséggel folyamodik ilyen viselkedéshez – teszi hozzá. Ilyen például a machiavellizmus, amikor valaki rendszeresen használja a ravaszságot és a manipulációt, hogy előbbre jusson. Vannak olyanok is, akik egyszerűen csak nehezen tudják egészségesebb módon kommunikálni az érzelmeiket, és jobb alternatíva híján a passzív agresszióhoz folyamodnak.

    Sankalp Chaturvedi, a londoni Imperial College Business School szervezeti viselkedés és vezetés professzora szerint a munkahelyi környezet vezetésének módja is befolyásolhatja, hogy a munkavállalók milyen valószínűséggel folyamodnak passzív-agresszív viselkedéshez. Ha például a munkavállalók úgy érzik, hogy a vezetői csoportok rendszeresen figyelmen kívül hagyják az igényeiket, az olyan frusztrációt szülhet, amely arra készteti őket, hogy megtalálják a módját annak, hogy finoman viselkedjenek. Ugyanez vonatkozik azokra a munkahelyekre is, ahol nagy a nyomás, vagy ahol a dolgozók zavarban érzik magukat a szerepükkel vagy az általános hatalmi dinamikával kapcsolatban.

    Bármi legyen is az ok, az ilyen viselkedés hatása mind a fogadó félre, mind a munkahelyi kultúra egészére jelentős lehet.

    Maria, aki korábban az ügyfélszolgálaton dolgozott, azt mondja, hogy passzív-agresszív főnöke folyamatos bántalmazása miatt felmondott a portugál vállalatnál, hogy gondoskodjon mentális egészségéről. „Teljesen demoralizálódva távoztam, sok szempontból bizonytalannak éreztem magam” – mondja. Úgy érezte, semmi sem volt tiltott terület a viccnek álcázott rosszindulatú megjegyzései számára, és mind Maria, mind a csapattársai ki voltak téve a külsejükkel, szexualitásukkal és magánéletükkel kapcsolatos gúnyolódásoknak. „Boldog órák, csapatmegbeszélések, ebédlőasztal… nevezd meg, már nem is tudom megszámolni, hányszor provokálta az embereket a megbeszéléseken vagy akár az e-mailekben és a csoportos beszélgetéseken” – mondja.

    Chaturvedi szerint a kutatások azt mutatják, hogy azok a munkavállalók, akiknek rendszeresen passzív-agresszív viselkedést kell kezelniük, kiégéstől, stressztől, valamint rosszabb közérzetet, motivációt és munkával való elégedettséget szenvednek. „Ezek a viselkedések gyakran negatív érzelmekkel járnak, amelyek átragadhatnak egyik alkalmazottról a másikra, és negatív környezetet teremtenek mindenki számára. Vállalati szinten ezek a passzív-agresszív viselkedésformák negatív hatással vannak a vállalat termelékenységére, a munkatársak viselkedésére és halmozottan a munkahelyi kultúrára”.

    Ajánló   A passzív-agresszív kollégák, akik megmérgezik a munkahelyeket – 2. rész

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!