2022. október 6. csütörtök
More

    Így kezeld a pattanásokat!

    Egyre több felnőtt nő szenved aknétól, melynek hátterében elsősorban a hormonális változások állnak, de a helytelen táplálkozás és a stressz is okozhat zavaró bőrproblémákat, mitesszerek kialakulását. Lássuk, hogyan lehet megszabadulni tőlük!


    1. Egyél kevesebb finomított szénhidrátot!

    A finomliszt és a cukor nem tartalmaz fontos tápanyagokat, viszont nagyon kevés rostot, B-vitamint és vasat tartalmaz. Egy 2016-os tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a magas glikémiás indexű élelmiszerek is okozhatják a bőrproblémákat és a pattanásokat, vagy súlyosbíthatják ezeket. A tudósok azt gyanítják, hogy ez a szénhidrátforma növeli bizonyos férfi hormonok szintjét, de a megnövekedett inzulinszint bőrproblémákhoz is vezethet.

    2. Igyál kevesebb tejet!

    További kutatásokra van szükség a tejfogyasztás és a pattanások közötti pontos kapcsolat tisztázásához. Az biztos, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztanak tejet és tejsavót, hajlamosabbak a pattanásos bőrre. A tejben lévő magas cukor-, fehérje- és hormontartalom növelheti az inzulinszerű növekedési faktor (IGF-I) vérszintjét, amely szerepet játszik a faggyútermelés fokozásában és a gyulladásos folyamatok felerősítésében. De meglepő módon a joghurt és a sajt nem befolyásolja negatívan a bőr állapotát!

    Ajánló   A pattanások és a zsíros haj ellenszere

    3. Használj szalicilsavas arclemosót

    Szinte minden pattanás elleni készítmény tartalmaz szalicilsavat, amely lehámlasztja a bőr felső rétegeit, és lehetővé teszi, hogy a faggyú könnyebben hatoljon a felszínre. Nem távolítja el a már meglévő mitesszereket, de csökkenti a gyulladást és megakadályozza a további pattanások kialakulását. Hátránya a nagyon száraz bőr, mivel nemcsak a felesleges zsírt, hanem a nedvességet is eltávolítja, így a bőr kiszárad.

    4. Csökkentsd a stresszt

    Természetesen a stressz önmagában nem okoz bőrbetegségeket, beleértve a pattanásokat is, de súlyosbíthatja a meglévő problémákat. A stresszhormonok, például a kortizol serkentik a faggyútermelést.

    5. Csökkentsd a sóbevitelt

    Egyes bőrgyógyászok azt állítják, hogy a só hatással van a bőrre: ronthatja a pattanásos bőrt és még több pattanást okozhat. Egy 2016-os tanulmány kimutatta, hogy az aknés emberek lényegesen több sós ételt fogyasztottak, mint a pattanás nélküli kontrollok.

    Ajánló   Pattanások a dekoltázson? Ezt teheted ellene!

    6. Ügyelj a megfelelő hidratálásra

    A pattanásos bőrnek is szüksége van hidratálásra – különösen, ha akné elleni termékeket használsz, mivel ezek gyakran túlszárítják a bőrt. A baktériumok könnyen elszaporodhatnak a száraz, irritált bőrön, ami újabb pattanásokhoz vezethet. Ez egy ördögi kör, amiből nehéz kilépni.

    7. Használj helyi antimikrobiális szereket és retinoidokat

    Enyhe vagy kevésbé súlyos bőrproblémák esetén a bőrgyógyászok gyakran ajánlanak vényköteles antibakteriális szereket a pattanásos bőrre. Erősen antibakteriális és gyulladásgátló hatásúak, de nem csökkentik a faggyútermelést. Mivel a retinoidok ránctalanító tulajdonságokkal is rendelkeznek (fokozza a kollagéntermelést), különösen előnyösek a felnőtt aknés betegek számára. A helyileg ható retinoid készítmények megakadályozzák a mitesszerek kialakulását, de nem csökkentik a faggyútermelést és mérsékelten gyulladáscsökkentőek. (Súlyos esetekben a szisztémás retinoidok alkalmazása jelenthet megoldást, de csak óvatosan és rendszeres orvosi felügyelet mellett alkalmazható.)

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!