2022. november 29. kedd
More

    Vedd rá a testedet, hogy több “boldogsághormont” termeljen: természetes módon fokozza a dopamin és a szerotonin szintjét – 2. rész

    Az emelkedő benzináraktól és a gyorsuló inflációtól kezdve a munka és az élet kiegyensúlyozásával járó általános napi gondokig sok minden történik a világban, ami hozzájárulhat a stressz és a szorongás magas szintjéhez. De sok olyan rituálé is van, ami boldoggá tesz: az első korty kávé reggelente, az ölelés a cicáddal, a naplóírás a teraszon és a testmozgás. Most jobban, mint valaha, támaszkodhatsz ezekre az apró gyakorlatokra, amelyek megváltoztatják a napodat.

    Ajánló   Vedd rá a testedet, hogy több “boldogsághormont” termeljen: természetes módon fokozza a dopamin és a szerotonin szintjét – 1. rész


    Szerotonin

    A szerotonin egy neurotranszmitter, amely szerepet játszik a hangulatban, de segít szabályozni a szervezet más funkcióit is, például az emésztést, az alvást és a csontok egészségét. Ha a boldogságról és arról van szó, hogy hogyan érzed magad minden nap, a szerotonin fontos a depresszió csökkentésében és a szorongás szabályozásában.

    Hogyan lehet növelni a szerotoninszintet?

    “A bizalom szerotoninszintet vált ki. A majmok megpróbálják egymást felülmúlni, mert ez serkenti a szerotonint. Az emberek gyakran ugyanezt teszik” – mondja Breuning. Valószínűleg még sosem gondoltál az önbizalomra neurokémiai szinten, de Breuning szerint, ha nem helyezed előtérbe az önbizalmat, a szerotoninszinted is csorbát szenvedhet.

    Ha az alacsony önbecsülés körforgásában ragadtál, vagy ha mások aláásták az önbizalmad, nehéz lehet visszaszerezni azt. Talán furcsán hangzik, de ne hagyd figyelmen kívül a tisztelet és a státusz iránti igényed.

    “Fejlesztheted a saját értékedbe vetett hitedet. Ha a veszteségeidre koncentrálsz, akkor lecsökkented a szerotoninszintedet, még akkor is, ha rocksztár vagy vezérigazgató vagy. Kialakíthatod azt a szokást, hogy a győzelmeidre koncentrálj. A szerotoninod szenvedni fog, ha nem teszed” – mondja Breuning.

    Amellett, hogy arra koncentrálsz, amit elértél az életben, más módon is építheted az önbizalmadat. Ennek egyik módja az edzés vagy egy új edzésprogram bevezetése, ami segít megerősíteni az önbizalmad, ha idővel kitartasz mellette. Valami mást is kipróbálhatsz, ha minden nap megtalálod a módját, hogy kilépj a komfortzónádból. Minden egyes nap, amikor kihívást jelent számodra, hogy alkalmazkodj valami újhoz, még akkor is, ha elsőre kényelmetlenül érzed magad, nagyobb önbizalmat építesz.

    Oxitocin

    Az oxitocint néha “szerelem” hormonnak is nevezik, és összefügg azzal, hogy az emberek hogyan kötődnek egymáshoz és hogyan bíznak egymásban. Bizonyos tevékenységek, mint a csókolózás, az ölelés és a szex, kiválthatják az oxitocin felszabadulását az agyban.

    Ez megmagyarázza, miért érzed magad boldognak, amikor megsimogatod vagy összebújsz a háziállataiddal. Fontos a szülésnél, mivel az oxitocin segít az anya méhének összehúzódni, hogy megszülethessen a baba, és az oxitocin a szoptatásban is szerepet játszik. A szülőknek is segít a babához való kötődésben a szülés után.

    Hogyan lehet növelni az oxitocint?

    Az oxitocinszintet növelheted azzal, ha fizikailag intim kapcsolatban vagy másokkal. De a fizikai aspektus mellett fontos tudni, hogy az oxitocin felszabadulásának érzelmi kapcsolata is van.

    “A társadalmi bizalom az, ami az oxitocint kiváltja. Ha megölelsz valakit, akiben nem bízol, az nem jó érzés. A bizalom az első. A társadalmi bizalmat úgy építheted ki, hogy apró pozitív lépéseket teszel az emberek felé” – mondja Breuning.

    Elérhetsz egy barátot vagy kapcsolatot, akit szeretnél jobban megismerni. Küldj valakinek egy köszönőlevelet vagy egy képeslapot, csak azért, hogy elmondd neki, hogy gondolsz rá. “Tegyél egy kis lépést valaki felé minden nap, és lehet, hogy hónapokkal később viszonozni fogja, de ha ezt folyamatosan teszed, bizalmi hálózatot építesz” – mondja Breuning.

    Endorfinok

    Az endorfinok köztudottan a testmozgáshoz kapcsolódnak: Ez az a jelenség, amely megmagyarázza a futó magaslati állapotát vagy az edzés utáni endorfin “rohanást”. “Természetes fájdalomcsillapítóként” működnek, amelyek segítenek minimalizálni a fájdalmat és maximalizálni az élvezetet. Ez a kémiai élmény magyarázatot adhat arra, hogy egy futó miért képes végigcsinálni egy versenyt olyan sérüléssel, amit csak a verseny végeztével vesz észre.

    “A természet állapotában segít egy sérült állatnak elmenekülni a ragadozó elől. Segített őseinknek, hogy segítségért fussanak, ha megsérültek. Az endorfinok a túléléshez fejlődtek ki, nem a bulizáshoz. Ha állandóan magas endorfinszinted lenne, forró kályhákhoz érnél, és törött lábakon járnál” – magyarázza Breuning.

    Hogyan lehet az endorfint növelni?

    A nevetés az endorfinok természetes úton történő növelésének egyik módja. Ugyanígy az étcsokoládé fogyasztása, a kedvenc drámád megnézése a Netflixen, a testedzés és a meditáció.

    Az endorfinok a fájdalomra válaszul szabadulnak fel, de ez nem jelenti azt, hogy csak azért, hogy jól érezd magad, keresned kell a módját, hogy kárt okozz magadnak (például túledzéssel vagy a határaidat túllépve).

    “Az endorfinok stimulálása érdekében kárt okozni magadnak rossz túlélési stratégia. Szerencsére vannak jobb módszerek: a nevetés és a nyújtás. Mindkettő szabálytalanul rázza meg a belsőségeidet, mérsékelt kopást és mérsékelt endorfináramlást okozva” – mondja.


    Az ebben a cikkben szereplő információk kizárólag oktatási és tájékoztatási célokat szolgálnak, és nem minősülnek egészségügyi vagy orvosi tanácsadásnak. Mindig fordulj orvoshoz vagy más szakképzett egészségügyi szolgáltatóhoz bármilyen egészségügyi állapottal vagy egészségügyi célkitűzéssel kapcsolatos kérdéssel kapcsolatban.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!