Ha azt szeretnéd, hogy a gyermekeid jó jegyeket kapjanak, akkor gondoskodnod kell arról, hogy tudják, hogy ez az elvárásod. Ugye? Talán nem. A kutatások azt mutatják, hogy a gyerekek ezeket az elvárásokat nyomásként értelmezhetik. A teljesítménykényszer pedig nem segíti őket a sikerben.
Az, hogy a gyerekek mit gondolnak a szüleikről, jelentős szerepet játszhat a gyerekek jövőbeli sikerélményeinek alakításában. A szülői nyomás, hogy kiemelkedő teljesítményt kell nyújtaniuk, növelheti a gyerekek stresszkockázatát, valamint negatív hatással lehet a jólétükre. Ez különösen igaz, ha a szülők a jegyeket és a teljesítményt olyan dolgokkal szemben értékelik, mint az empátia, az együttérzés, a kedvesség és a szociális készségek.
A kedvesség számít
Az Arizonai Állami Egyetem kutatói azt akarták megvizsgálni, hogy a szülők hozzáállása milyen szerepet játszik a gyerekek lelki egészségében és tanulmányi teljesítményében. Megkértek 506 hatodik osztályos gyereket egy jómódú közösségből, hogy egy hat lehetőségből álló listából rangsorolják a három legfontosabb dolgot, amit szüleik szerintük szeretnének nekik.
Az értékek közül háromnak a személyes sikerhez volt köze, például a jó jegyek megszerzéséhez és a későbbi sikeres karrierhez. A másik három értéknek a másokkal szembeni kedvességhez és tisztességhez volt köze. Ezután összehasonlították ezeket a válaszokat azzal, hogy a gyerekek mennyire jól teljesítettek az iskolában, mind a jegyeket, mind a viselkedési jelentéseket figyelembe véve.
A legjobb eredményeket azok a gyerekek érték el, akik úgy gondolták, hogy szüleik a kedvességet legalább annyira értékelik, mint a személyes teljesítményt.
Másrészt azok a gyerekek, akik úgy látták, hogy szüleik nagyobb hangsúlyt fektetnek a teljesítményre, mint arra, hogy kedvesek legyenek másokkal, nagyobb valószínűséggel tapasztaltak negatív következményeket, például depressziót, szorongást, alacsonyabb önértékelést, viselkedési problémákat, a szülők kritikáját, tanulási problémákat – és rosszabb jegyeket.
Az egyértelmű üzenet: Ha a szülők a teljesítményt az együttérzés és a tisztesség fölé helyezik, az megteremti a stressz, a depresszió, a szorongás és a rosszabb jegyek kialakulásának feltételeit, ami már hatodik osztályban megmutatkozhat. „Még akkor is rosszabbak voltak a jegyek, ha csak az egyik szülő hangsúlyozta a tanulmányi teljesítményt” – mondja a tanulmány társszerzője, Suniya Luthar, az Arizonai Állami Egyetem pszichológiaprofesszora.
Ajánló Hogyan tanítsuk meg a gyerekeknek a termelékenységet? – 1. rész
Hogyan bátorítsuk a gyerekeket?
Az, hogy a gyerekek hogyan érzékelik szüleik értékeit, jelentős szerepet játszik a gyerekek fejlődésében, különösen a serdülőkorhoz közeledve. A középiskolába lépő gyerekek sok változáson mennek keresztül, kitalálják, hogy kik ők, és mit gondolnak a körülöttük lévő világról. Ebben a nagy átmenetekkel teli időszakban a szülők teljesítményhez való hozzáállása, az általuk mutatott példa és a szülői stílus nagy hatással lehet.
Semmi rossz nincs abban, ha arra bátorítjuk a gyerekeket, hogy próbálják meg a legjobbat kihozni magukból. A problémák akkor merülnek fel, amikor a szülők nyomást gyakorolnak, kritizálnak, és azt az üzenetet küldik, hogy a gyerekeknek mindenáron nyerniük kell, vagy hogy az önbecsülésüknek külső megerősítésekből (például díjakból vagy legjobb jegyekből) kell fakadnia, a másokkal való pozitív kapcsolatok helyett. Használd ezeket a módszereket, hogy segítsd a gyerekeket a sikerhez, miközben egészséges, produktív módon támogatod őket.
Ne összpontosíts túlságosan a kemény munkára
„Ha olyan szülő vagy, aki keményen dolgozik, jó karrierrel és jó jövedelemmel rendelkezik, nem segít, ha ráerőlteted ezt a gyerekedre” – mondja Dr. Luthar. A tetteid egyértelmű példát mutatnak, és nem szükséges állandóan azt az üzenetet ismételgetni, hogy jó jegyeket kell szerezniük. Ehelyett legyél ott, hogy támogasd a gyerekeid, amikor problémába ütköznek, és tudasd velük, hogy büszkék lehetnek a legjobb erőfeszítéseikre.
Ne hangsúlyozd a győzelmet
„A világ többi része azt üzeni a gyerekeknek, hogy siessenek és teljesítsenek jobban; ez alól nem lehet kibújni” – mondja Dr. Luthar. Tekintettel arra, hogy a gyerekekre már most is nagy nyomás nehezedik a siker érdekében, minden eddiginél fontosabb, hogy a szülők a jó értékekre összpontosítsanak, és olyan biztonságos teret biztosítsanak, ahol a gyerekek támogatásban érzik magukat.
Ajánló Kell a gyerekeknek legjobb barát?
Ne kritizálj
A gyerekek önértékelésének csorbítására biztos módszer, ha rámutatunk a hiányosságaikra, és arra összpontosítunk, hogy mit csináltak rosszul. Ehelyett segíts a gyermekeidnek a problémák megoldásának módját kitalálni, és tudasd velük, hogy büszke vagy az erőfeszítéseikre. Maradj pozitív, és segítsd őket a megoldások meglátásában ahelyett, hogy negatívan állnál hozzá a problémákhoz.
Egy másik, 2015-ös kutatás szerint a kioktatás és a büntetés kontraproduktív válasz a rossz jegyekre. Ami valóban működik: a meleg szülő-gyermek interakciók és a tanulást támogató és ösztönző otthoni környezet.
Add át az üzenetet, hogy a kedvesség számít
Ahogy Dr. Luthar kutatásai egyértelműen bizonyítják, a mindenáron győzni akaró hozzáállás hosszú távon visszafelé sül el. Beszélj gyermekeiddel a tisztesség, a tisztelet és a jó modor fontosságáról. Beszéljétek meg, hogy miért árthat a kapcsolatoknak, ha valaki nem kedves, hátba támad másokat, önző vagy elkényeztetett. Emlékeztesd őket, hogy a barátok és a család ugyanolyan fontosak, mint az eredmények és a díjak (ha nem fontosabbak).
Legyél következetes a szavakban és a tettekben
Ha azt mondod a gyerekednek, hogy addig örülsz, amíg a legjobbat próbálja kihozni magából, de aztán kritizálod, amikor nem nyer, vagy dühös leszel, amikor nem kap minden órán ötöst: Ne feledd, hogy a tettek gyakran hangosabban beszélnek, mint a szavak, különösen, ha a gyerekek megítéléséről van szó.