A legtöbb kisgyerek, a csecsemőtől az óvodásokig, örömmel hallgat meséket. Ez jó dolog, hiszen az olvasás fontos a gyermek fejlődése, tanulása és jövője szempontjából. Sok idősebb gyermek számára azonban az olvasás kezdhet úgy tűnni, mint egy házimunka, különösen, ha az elektronika kezd versenyezni a szabadidejükért.
Ajánló Hogyan neveljünk olvasni szerető gyermeket? – 1. rész
Mentális egészségügyi előnyök
Az olvasás nyugodtabbá és boldogabbá is tehet minket. „A tanulmányok azt mutatják, hogy az olvasás aktiválja az agy nyelvvel kapcsolatos részeit” – mondja Dr. Ness. „Még ennél is menőbb, hogy a tanulmányok szerint az olvasás csökkenti a vérnyomást, építi az élvezethez kapcsolódó neurokémiai anyagokat, és segít lelassítani a szívverést.”
Az is döntő fontosságú, hogy a könyvek megosztása gyermekeddel közelebb hozhat titeket egymáshoz, miközben gyermeked tanul. „A hangos olvasás elősegíti az érzelmi kötődést a szülő és a gyermek között, és támogatja a korai nyelvi és műveltségi fejlődést” – mondja Sophie Degener, műveltségi szakértő, volt általános iskolai tanár és az illinois-i National Louis University docense.
Ajánló Kell a gyerekeknek legjobb barát?
Hogyan ösztönözzük az olvasás szeretetét?
„A gyerekeknek három fő dologra van szükségük az olvasás szeretetének kialakításához: kíváncsiságra, időre és modellezésre” – mondja Heather Mansberger, aki több mint 25 éves tapasztalattal rendelkező olvasásszakértő, aki általános iskolás korú gyerekekkel dolgozik Kaliforniában és Oregonban. Tedd a közös olvasást minden nap szórakoztató, izgalmas kötődéssel teli időtöltéssé.
Olvass neki hangosan
A szakértők egyetértenek abban, hogy az olvasás szeretetének kialakításához a legjobb módszer, ha egyszerűen csak együtt olvasol gyermekeddel. Törekedj arra, hogy az olvasás ne magányos, hanem társas tevékenység legyen, így a tudás és a kíváncsiság mellett kapcsolatokat is épít. „Legyen szórakoztató, interaktív, és legyen az alapja a sok kérdezésnek, hallgatásnak, kíváncsiságnak és kapcsolatnak” – magyarázza Dr. Yoshikawa.
Továbbá, ha az olvasás szeretetének ösztönzése a cél, ne úgy gondolj az olvasási időre, mint az olvasási készségek tanítására. Ehelyett inkább az olvasás és a mesehallgatás örömére összpontosíts. Gyermeked egyszerűen a hallgatásból is profitálni fog.
Dr. Degener szerint a gyerekek már azáltal is elsajátítják a kulcsfontosságú olvasási készségeket, hogy veled együtt olvasnak fel – magyarázza. „A könyvek, amelyeket a szülők hangosan felolvasnak, összetettebbek, mint amit az új olvasók olvasni tudnak, így a hangos olvasással tovább építik a szókincset, a hallásértést és az érzelmi kötődést” – mondja.
Ajánló Miért számítanak a gyermekbarátságok?
Bár a fiatalabb gyerekeknek fel kell olvasni, a nagyobb gyerekeknek is folytatni kell az olvasást, még akkor is, ha már ők maguk is gyakorlott olvasókká váltak. „Arra bátorítom a szülőket, hogy ötödik osztályos korukig minden este olvassanak fel a gyerekeiknek” – mondja Mansgerger. „Ahogy idősebbek lesznek, növelhetjük a szöveg hosszát és kifinomultságát. Ez kihívást jelent a képzeletüknek, és fejleszti a szókincsüket és a szövegértésüket.”
Ez különösen fontos, mivel az olvasás néhány idősebb általános iskolás diák számára házi feladatnak tűnhet. Ha hangosan olvasod fel neki a könyvet, a gyermek egyszerűen élvezheti a történetet – és megtapasztalhatja a könyvben való elmerülés szórakoztató oldalát – magyarázza Mansberger.
A gyerekeknek nemcsak az a jó, ha otthon vannak könyvek, hanem az is, ha izgalommal és lelkesedéssel olvassák fel őket.
Próbálj meg meggyőződni arról, hogy az olvasás hallgatásával töltött idő is leköt. „A gyerekeknek nemcsak az tesz jót, ha otthon vannak könyvek, hanem az is, ha izgalommal és lelkesedéssel olvassák fel őket” – mondja Mansberger. „Érezni fogják az energiádat. A cél az, hogy felkeltsük a kíváncsiságukat, és lekössük őket, hogy önálló olvasóvá és élethosszig tartó tanulókká válhassanak.”
Tudni fogod, mikor kell abbahagyni, mivel az idősebb gyermeked valószínűleg szólni fog, ha már kinőtt a felolvasásból. „Ami azt illeti, hogy mikor hagyd abba a hangos olvasást, kövesd a gyermeked” – tanácsolja Dr. Degener. Egy másik lehetőség, hogy a gyerekek és a szülők családi időt határoznak meg, amikor a gyerekek és a szülők saját könyveket olvasnak, és ezt esetleg egy felolvasási idő követi – javasolja.