2022. július 1. péntek
More

    Hogyan befolyásolja a menstruációs ciklus a bőrt?

    Bőrünk állapota folyamatosan változik. Nemcsak az évszakok változása miatt, hanem a hormonális változások miatt is, nőként. A hormonjaink mindent befolyásolnak, attól kezdve, hogy mennyire zsíros vagy hámló a hajunk, hogyan emésztünk, mennyire pihentető az alvásunk és hogyan érezzük magunkat, egészen addig, hogy hogyan néz ki a bőrünk. Tehát az, hogy éppen hol tartunk a menstruációs ciklusunkban, magyarázatot adhat arra, hogy miért érezzük a bőrünket a szokásosnál szárazabbnak, vagy éppen zsírosabbnak és problémásabbnak.


    Dr. Terry Loong sebész, bőrgyógyász és orvosi esztétikai specialista megalkotta a “Bőrciklus” fogalmát, hogy segítsen megérteni, hogyan működik a bőr. “A különböző fázisok megértésével jobban ráhangolódhatsz a bőrödre, és csökkentheted vagy akár meg is előzheted az olyan zavaró bőrbetegségeket, mint a túlérzékenység, a pattanások vagy a zsíros bőr” – magyarázza.

    Dr. Terry Loong az alább felsorolt szakaszok mindegyikére vonatkozóan számos tippet ad, amelyeket ha betartasz, a ciklus során fellépő hormonális ingadozások kevésbé befolyásolhatják a bőrét.

    5-10. nap – száraz, érzékeny bőr

    Észreveheted, hogy a menstruációt közvetlenül követő napokban a bőr állapota fokozatosan javulni kezd. A pattanások, ha megjelentek, a progeszteronszint csökkenése és az ösztrogénszint emelkedése miatt elkezdenek visszahúzódni. Az emelkedő ösztrogénszint azonban száraz bőrt is kiválthat, ami enyhe fakósággal és hámlással járhat.

    Mit kell tenned?

    Fordíts fokozott figyelmet a folyadékbevitelre! Fontos, hogy a bőröd belülről is hidratált maradjon.

    Fogyassz egészséges zsírokat tartalmazó ételeket (pl. olajos halak, magvak, avokádó).

    Használj ragyogást fokozó C-vitamint tartalmazó bőrápolási termékeket.

    Vegyél elő egy gazdagabb hidratáló krémet.

    Alkalmazz hidratáló pakolásokat.

    Használj enyhe hámlasztó termékeket az elhalt hámsejtek eltávolítására.

    11-21. nap – normál, ragyogó bőr

    Dr. Terry Loong ezt a szakaszt “boldog, egészséges” szakasznak nevezi, és nem véletlenül. A szervezet hormonális egyensúlya helyreáll, a bőr hidratált, sima és rugalmas lesz. A 10-14. nap körül az ösztrogénszint tetőzik, és ekkor érezzük magunkat a legszebbnek, legvonzóbbnak. Optimisták, energikusak és vidámak vagyunk – ami természetesen kifelé is sugárzik. A bőr vérkeringése javul, a kollagéntermelés fokozódik, így a hatóanyagok felszívódása is hatékonyabb. Itt az ideje, hogy belülről tápláljuk és felkészítsük bőrünket a nehezebb premenstruációs fázisra.

    Mit kell tenned?

    Használj antioxidánsokban és öregedésgátló összetevőkben gazdag szérumokat.

    Ez a legjobb időszak az új kozmetikumok kipróbálására.

    Használj méregtelenítő pakolásokat.

    Ha kozmetikushoz jársz, most foglalj időpontot arcpakolásra vagy gyantázásra (a fájdalomküszöböd alacsonyabb lehet).

    22-4. nap – zsíros, pattanásokra hajlamos bőr

    A menstruáció előtti héten megnő az androgén hormontermelés és fokozódik a faggyútermelés, így minden adott a pattanásos problémákhoz. A leggyakoribb tünet a fájdalmas, gennyes pattanások megjelenése az áll és az állvonal mentén. Ezért fontos, hogy nagyobb figyelmet fordítsunk a bőrünk reggeli és esti tisztítására, pihenjünk többet, és kerüljük a felesleges stresszt, ami tovább válthatja ki a pattanásokat.

    Mit kell tenned?

    Kerüld a zsíros ételeket, a cukrot, a finomított szénhidrátokat és a tejtermékeket – ezek fokozhatják a faggyútermelést és eltömíthetik a pórusokat, ami egyenes út a pattanásokhoz.

    Igyál a szokásosnál több folyadékot (ásványvíz, zöld tea, gyógyteák).

    Két-három naponta használj felszíni hámlasztó termékeket (a kozmetikus által végzett tisztítás általában fokozza a gyulladást, időszakos és túl agresszív!)

    Fokozott figyelmet fordíts az alapos arctisztításra.

    Alkalmazz tisztító agyagos pakolást.

    Ügyelj a hidratálásra is! A legtöbb akne elleni termék, valamint a hámlasztók kiszárítják a bőrt, elvékonyítják a bőrfelszínen lévő védő lipidréteget, ami utat enged a bőr saját víztartalmának elpárolgásának. Válassz olyan hidratáló krémeket, amelyeket kifejezetten pattanásos bőrre ajánlanak, és nem segítik elő a mitesszerek kialakulását.

    Csökkentsd a stresszt relaxációval, meditációval, jógával.

    Ne felejts el minden nap naptejet használni.

    A menstruáció előtti időszakban a bőr érzékenyebbé válik, ezért ne nyomkodd a pattanásokat!

    Az akne kialakulásának hormonális háttere

    “Az ovuláció 7-14 nappal a menstruáció előtt következik be. Ekkor az ösztradiolszint csökken, míg a tesztoszterontermelés változatlan marad, ami a férfi nemi hormon túlsúlyát eredményezi. Ennek következtében a faggyúmirigyek több váladékot termelnek, az arc és a haj zsírosodik. A szőrtüszőnyílásokban az elhalt hámsejtek lényegesen jobban felhalmozódnak, a pórusok eltömődnek, a jelenlévő kórokozók elszaporodnak, a pangó faggyú túlfertőződik és pattanások alakulnak ki. Sajnos ez sok nőnek (a 25-50 évesek több mint 10%-ának) még jóval a tinédzserkorban is kellemetlenséget okoz. Fontos, hogy ha a pattanások nem a megszokott módon jelentkeznek, a pattanások alakja, jellege, megjelenése, a kezelések eredményessége vagy eredménytelensége arra utal, hogy betegség áll a háttérben, mindenképpen szükséges a részletes kivizsgálás – mondja Dr. Asbóth Dorottya bőrgyógyász.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!