2022. július 7. csütörtök
More

    Min múlik a gyerek egészsége? Terhes anyukák, elmondjuk!

    Mikor, mitől, mennyiért? A terhesség alatt felmerülő számos kérdés közül három a helyes táplálkozással kapcsolatos. Bakonyi Melinda, a Czeizel Családtervezési és Szülészeti Intézet dietetikusa válaszol ezekre és sok más kérdésre.


    A fogantatást követő első 1000 nap a legfontosabb és legmeghatározóbb az ember életében, mert ebben az időszakban fejlődnek ki a szervek és szervrendszerek, és a szervezet a legtöbb változáson megy keresztül, ami nagyon sérülékennyé teszi, és a külső hatások súlyosan befolyásolhatják, illetve ösztönözhetik a további fejlődését. Anyaként óriási felelősségünk van gyermekünk normális növekedéséért, fejlődéséért és egészségéért, ezért célszerű a terhesség tervezésekor vagy az első trimeszterben táplálkozási szakember segítségét kérni az optimális, személyre szabott, tápláló, változatos étrend kialakításához.

    Az optimális fizikai felkészülést három hónappal a tervezett terhesség előtt kell elkezdeni. Napjaink egyik legnagyobb problémája, hogy a terhesség alatt rengeteg feldolgozott élelmiszert fogyasztunk, amelyek nem biztosítják a női szervezet számára a megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyagot ebben az időszakban. A konzultáció során egy átfogó táplálkozási anamnézis felvétele után közösen találunk megoldást, figyelembe véve az egyén egészségi állapotát és táplálkozási preferenciáit” – magyarázta. A megfelelő étrend azért is fontos, mert megváltoztatja a kismama anyagcseréjét, cukorbeteggé teszi, kissé kevésbé érzékennyé teszi a szénhidrátokra, és megváltoztatja az összes szükséges tápanyag mennyiségét és minőségét.

    Az élelmiszer-higiénia különös figyelmet igényel, nyers hús, hal, tojás nem megengedett, ezért kerüld a szusit, a steaket és a házi majonézt! A folyadékszükséglet is változó: napi 2,5-3 liter folyadék fogyasztása ajánlott, elsősorban szénsavmentes víz, mivel az üdítők “észrevétlenül” sok energiát juttathatnak a szervezetbe, ezért ezeket jobb elkerülni. A koffeinbevitelt csökkenteni kell, beleértve a teát, a kakaót és a kólát, körülbelül két eszpresszónyi koffein még megengedett.

    “A pontosabb diagnózis érdekében részletesen megkérdeztük az anyát, élelmiszercsoportokra, zöldségekre, gyümölcsökre, húsokra stb. lebontva. Mennyit eszik, mikor, mit iszik, van-e valamilyen diétája, speciális étrendje, alapbetegsége vagy szenvedélybetegsége. Megmértük a súlyát és a magasságát, és az eredmények alapján több oldalas, személyre szabott tervet és összefoglalót készítettünk, majd a terhesség alatt folyamatosan tartottuk vele a kapcsolatot. A tanácsok alapja, hogy a baba császármetszésen esett át, vagy természetes szülésből származik. Készítettünk tervet, mert a szervezetet a műtétre felkészíteni, nem úgy, mint a természetes szülésnél: vannak tápanyagok, bizonyos fehérjék, antioxidáns vitaminok, amelyek segítik a sebgyógyulást, valamint az anya terhesség előtti étrendje nagyon fontos a szoptatás szempontjából” – tette hozzá.

    Tévhitek

    Az anya terhesség alatti táplálkozása nemcsak a gyermeke, hanem az unokái egészségére is hatással lehet, sőt, még az általa elfogyasztott ételek is befolyásolhatják a születendő baba ízlését.

    “Az anya testsúlya és kiegyensúlyozott étrendje nagy hatással lehet a gyermekek, sőt az unokák egészségére, például a cukorbetegség vagy más krónikus betegségek kialakulásának valószínűségére. Továbbá számos olyan esetet figyeltek meg, amikor a várandós nők a terhesség alatt változatosabban táplálkoztak. Nyitottak arra, hogy a gyerekek már fiatal koruktól kezdve változatos, egészséges ételeket és alapanyagokat fogyasszanak” – mondja a dietetikus. Hozzátette: “Óriási tévhit azonban, hogy kettő helyett jobb enni, mert például az energiaszükséglet az első trimeszterben csak kis mértékben (körülbelül 7%-kal) nő. Valójában a második és a harmadik trimesztertől kezdve érdemes növelni a kalóriabevitelt, de még ekkor sem szabad meghaladni a napi 200-300 többletkalóriát”.

    A jól megtervezett, személyre szabott étrend nagy segítséget jelenthet a terhesség alatt, mivel az energia- és vitaminraktárak feltöltésével, valamint a mikro- és makrotápanyag-bevitel optimalizálásával nemcsak a hányinger és a hányás csökkenthető, hanem a magzat egészsége is javulhat.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!