2022. május 20. péntek
More

    Depressziós vagy? Egyáltalán nem ciki szakemberhez fordulni

    Ha krónikusan fáj a fejünk és a hátunk, ha begyulladt a torkunk vagy a fülünk, akkor általában gondolkodás nélkül elmegyünk orvoshoz, és arra számítunk, hogy megoldódik a problémánk. De ha egy rövid ideig tartó negatív változást észlelünk hangulatunkban, akkor nem biztos, hogy segítséget kérünk. A mentális problémákkal küzdőknek még ma is csak néhány százaléka kér szakember segítségét. De miért van ez így?


    Míg empátiával rendelkezünk testi betegségekkel küzdő embertársaink iránt, az érzelmi és lelki egészségi zavarok kevésbé foglalkoztatják az embereket. Még rosszabb, ha mentális problémákkal küzdő embereket ítélnek el, beleértve a depressziósokat is. Emiatt a kliensek gyakran nem tudják megbeszélni problémáikat családjukkal, barátaikkal, és mivel nagyon kínosnak és elítélendőnek érzik ellátásukat, nem fordulnak szakemberekhez. Ez azonban nagy hiba, mert a depresszió nem ciki, viszont nagyon megkeseríti az életet.

    A depresszió nem mindig szomorúság formájában jelentkezik, hanem gyakran testi tünetek álcája mögé bújik. Ha egy megfelelő vizsgálat eredménye negatív, akkor valószínűleg pszichés ok áll a panasz hátterében. Akkor is tisztában lehetsz a problémával, ha van olyan időszak, amikor a hobbijaid és a barátaid nem törődnek veled, ha szorongással és sírással küszködsz, nem tudsz aludni vagy nem akarsz kikelni az ágyból. Akárhogy is, a depresszió nem a gyengeség jele, és bárkivel bármikor előfordulhat.

    Ha levertnek érzed magad, kezdheted azzal, hogy egy barátodhoz vagy szülődhöz fordulsz, aki megérti a problémádat, vagy legalábbis nem veszi félvállról. Már az is megkönnyebbülést jelent, ha valakiben megbízhatunk, bár sok esetben nehéz lehet a megnyílás. Ha azonban az állapotod nem javul a szeretett személlyel való beszélgetés után, a legjobb, amit tehetsz, ha szakemberhez fordulsz.

    Mi történik a pszichológusnál?

    Nincs mitől félni. Megoszthatod vele érzéseidet, és egy jó szakember tudni fogja, milyen eszközökkel teheti jobbá a helyzeted. Vannak, akik a spontán edzésre és meditációra esküsznek, mások a társalgási formát részesítik előnyben. Függetlenül attól, hogy milyen döntést hozol, jó eséllyel csökken a szorongásod és a stressz, és a beszéd során rájöhetsz, ha volt olyan érzésed vagy eseményed a múltban, amely depresszió formájában jelent meg.

    Persze nem kell mindenkivel megosztanod, hogy mit csinálnak veled a profik, de a körülötted élőkkel mindig beszélhetsz róla. Fontos felismerni, hogy nem az van bajban, aki pszichológushoz megy, hanem az, aki szenved ahelyett, hogy segítséget kérne.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!