2022. május 20. péntek
More

    Egészséges életmód vagy fogyókúra?

    Ma már összemosódik a diéta és az egészséges életmód fogalma, még ha áttérünk is az egészséges életmódra, az nem fogyókúra.

    Nem vagyunk a legegészségesebb országok élmezőnyében, és csak részben hibáztathatjuk a magyar konyhát, amelynek zsírban és sóban gazdag ételei nem éppen az egészséges életmód alapkövei. A nagyobb probléma azonban az, hogy az egészséges életmód és a diéta összemosódik a közbeszédben, és ha valaki teljes kiőrlésű kenyeret kezd enni anélkül, hogy még cukrokat is bevinne, a környezete azonnal azt feltételezi, hogy fogyni szeretne. Ráadásul az egészséges életmód nem csak diéta, hanem egy összetett rendszer, amely életünk minden területére kiterjed.

    Egészséges életmód

    Számos módja van annak, hogy egészséges életmóddal megváltoztasd az életed, ha jobb életminőségre vágysz. A fő cél az, hogy egyrészt hosszú életet éljünk, másrészt ne rokkanjunk meg az 50-es éveinkbe, és hosszú távon tudjunk energiával csinálni a dolgokat. Ahhoz, hogy nagyobb eséllyel elkerülhessük az időskori problémákat, a nehezebb életet, már fiatalon el kell kezdenünk az egészséges életmód kialakítását. Ezen alapvető lépések követésével sok ponttal javíthatjuk életminőségünket, és növelhetjük esélyeinket a hosszú, egészséges életre.

    Testmozgás és pihenés

    A fizikai aktivitás, azaz a rendszeres testmozgás és a kielégítő alvás egyaránt fontos az egészséges életmódhoz. Jól felépített edzési rutinnal és megfelelő alvási szokásokkal sokat hozzátehetünk napi elégedettségünkhöz és közérzetünkhöz. Az edzési rutin egyik titka, hogy meg kell találnod azt a gyakorlati módot, amelyet igazán élvezel. Az edzés megtalálása megéri az energia és az idő feláldozását, hiszen a rendszeres testmozgás növeli a stressztűrő képességet, remekül hat a szívünkre, oldja a szorongást, növeli az állóképességet, remekül hat a csontok egészségére és a szervezet anyagcseréjére.

    Ráadásul a mozgás még az alvást is elősegítheti, ha pedig eleget alszunk, megszabadulhatunk az olyan egészségtelen szokásoktól, mint a túlevés, mert a kipihent emberek jobban tudják kontrollálni étvágyukat és csökkentik a szénhidrátéhséget. Mindenkinek más az alvásigénye, de az általános ajánlás az, hogy egészségünk érdekében legalább hét órát aludjunk.

    Ha még nem kezdtél el sportolni, hoztunk 7 tippet, hogyan kezdj bele.

    Étkezés

    Az egészséges táplálkozás egyáltalán nem böjt, nincs megtiltva, hogy ha egészségesen akarunk élni, soha többé ne együnk palacsintát vagy sült krumplit. Ez csak azt jelenti, hogy igyekszünk egészséges ételeket enni étrendünk nagy részében, és testünk egészségét szem előtt tartani, amikor eldöntjük, mit tegyünk a tányérunkra.

    Az egészséges életmód egyik lényeges eleme, hogy ne éheztessük szervezetünket, ezért együnk napi ötször kis adagokat, hogy a nagy étkezések ne terheljék meg emésztőrendszerünket. Kerüljük a feldolgozott és finomított ételeket is, mert ezek nem tesznek jót a bélrendszerünknek, és túlsúlyhoz vezethetnek, ami pedig szív- és érrendszeri problémákhoz, cukorbetegséghez és még több bajhoz vezethet. Tehát a fehér liszt nem tiltott, csak érdemes kerülni, mert nem tesz jót nekünk, ezért inkább a teljes kiőrlésű pékárut részesítjük előnyben.

    Ugyanígy a mediterrán diéta alapjaiban való elmélyülés is informatív lehet. Kutatások szerint egy tipikus mediterrán étrend Spanyolországban és Olaszországban, extra szűz olívaolajjal és magvakkal kiegészítve nagyon hatékony lehet egészségünk javításában. Egy főétkezés három fő elemből áll, gabonafélékből, zöldségekből és gyümölcsökből, valamint tejtermékekből. A megfelelő folyadékbevitel is az étrend része, a napi 1,5-2 liter víz elengedhetetlen az egészségünkhöz. Nincsenek tiltások, de a mediterrán étrendnek van néhány javaslata, például érdemes a zsírokat olívaolajra cserélni, húsnak pedig halat és sovány húsokat enni. A cukorfogyasztást korlátozzuk, ne fogyasszunk cukros italokat és ügyeljünk arra, hogy minél több friss étel kerüljön a tányérunkra.

    A mediterrán étrend hatásairól bővebben ezen a linken olvashatsz.

    Szellemi egészség

    Az egészséges életmódhoz természetesen gondolataink is hozzátartoznak. Zavar és szorongás esetén nehéz lehet jó döntéseket hozni. A lelkünkkel is kell foglalkoznunk. Természetesen mentálhigiénés segítségért fordulhatunk szakorvosokhoz is, de otthon is sok mindent megtehetünk önerőből.

    A segítségnyújtás egyik legegyszerűbb és leginkább elérhető formája a nevetés, amely meggyógyítja a lelket. Tanulmányok kimutatták, hogy a nevetés csökkenti a stresszt, javítja a közérzetet, csökkenti a szívbetegségek esélyét, és még az immunrendszert is erősíti. Nevetni nem feltétlenül csak akkor lehet, ha valami vicces történik velünk, elég, ha mosolyt csalunk az arcunkra, amikor szorongunk vagy félünk, és ez már önmagában beindít egy folyamatot a szervezetünkben, ami csökkenti a stresszszintünket és javítja a hangulatunkat.

    A különböző relaxációs technikák és a meditáció is nagy segítséget jelent a lelki egészség megőrzésében. Még az ismeretlennek tűnő tereptől sem kell tartanod, a meditáció egyáltalán nem nehéz, és nem is kell órákig egy helyben ülni a kikapcsolódáshoz. Ezeknek a módszereknek a legjobb módja a tudatos légzés elsajátítása, mert mindenki tud lélegezni, és ez a legkönnyebb módja az idegrendszerünk megnyugtatásának.

    A meditációról egy másik cikkünkben olvashatsz.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!