Rettegett jelenség: az autópályák monoton forgalmában a kamionsofőr szemei lecsukódnak és a vezető a kimerültségtől mély álomba merül. Hiába a pihenők előírása, a járműveken kötelező adatrögzítő „fekete doboz”, az óhatatlanul előforduló késéseket a sofőrök önkéntes „túlvezetéssel” igyekeznek behozni. Nemcsak a kamionosok, de a késő estig marasztalt vendégek, a hosszú külföldi túrákon résztvevő „úrvezetők” is gyakran cselekszenek így. Mostantól viszont a nyálból is kiderülhet, kimerültek-e a sofőrök.
Nálunk is nap, mint nap hallani a hírt: elaludt és az árokba hajtott, nekiütközött egy szembejövő járműnek.
A közlekedési rendőrök fáradhatatlanul igyekeznek kiszűrni a forgalomból az elalvásig is elfáradó sofőröket. De mindegyikre nem akadhatnak rá és a gyanúsak éberségét nehéz ellenőrizniük. A munkájukat segíti majd a washingtoni egyetem orvosi fakultása kutatói által kidolgozott új, egyszerű és gyors ellenőrzési módszer – egyelőre csak az Egyesült Államokban. Az USA-ban ugyanis évente mintegy 100000 súlyos „elalvásos” baleset következik be.
Az úton megállított, vagy a kamionpihenőknél ellenőrzött sofőröktől egyszerűen nyálmintát kérnek, és azt egy speciális készülékben megvizsgálják. A nyálban képződött keményítők sűrűségéből a készülékbe adagolt vegyszerek kimutatják a vizsgált személy kimerültségét.
A módszer ellenőrző vizsgálatai során 28 óráig ébren tartott önkéntesek alváskényszerét minden órában ellenőrizték. A sok kísérleti alany nagyjából azonos álmosságának alapján azt állapították meg, hogy egy nyugodt éjszakai alvást követően a tizennegyedik ébren töltött órában kezdett veszélyesen fokozódni az álmosság. Azt is kimutatták, hogy az ébren tartó kávé fogyasztása ugyan két-három órányit segít, de aztán hirtelen fokozódik az elalvási hajlam.
Forrás: MTI