Bevásárlás előtt jobb, ha nem nassolunk csokoládét vagy más édességet, mert ilyenkor hajlamosabbak vagyunk magasabb árat fizetni – ezt első ízben sikerült bizonyítani német kutatóknak.
A friedrichshaveni egyetem marketingkutatói vizsgálatukat egy láncreakcióra alapozták, amelyet glükóz – szőlőcukor – indít el. A glükóz inzulintermeléshez vezet, amely a triptofán nevű hírvivő molekulát aktiválja. Ez az agy jutalomközpontjában szerotonin, az úgynevezett boldogsághormon elválasztásához vezet.
A kísérlet során a résztvevőknek 80 gramm glükózt tartalmazó vizet kellett inniuk. Az egyik kontrollcsoport csak vizet kapott, a másik semmit. Ezt követően alapvető fogyasztási cikkeket tettek eléjük. Meg kellett mondaniuk, mennyire tartják reálisnak az azokon szereplő árakat. Amennyiben nem voltak elégedettek az árral, javasolniuk kellett egy számukra megfelelő árat.
A cukros vizet ivó csoport sokkal gyakrabban találta reálisnak a javasolt árat. Ezen felül árjavaslatai is felülmúlták a kontrollcsoportokéit. Világosan látszott tehát, hogy a kísérleti csoport másképp ítélte meg az árakat, mint a másik két csoport. Még a kutatókat is meglepte, hogy sejtésük ilyen egyértelműen beigazolódott – írja a Die Welt című német lap internetes kiadása (www.welt.de).
Még korai lenne azonban olyan következtetéseket levonni, hogy egy jó cukros kávé elfogyasztása egy ártárgyalás során, vagy a szupermarket bejáratánál elhelyezett ingyenes csokiszeletek rábeszélik a vásárlót a drágább termékekre. A pontos hatásmechanizmusok megismerése még egy darabig foglalkoztatni fogja a tudományt.
Forrás: MTI