2022. szeptember 27. kedd
More

    Jógával a szívritmuszavar ellen

    A jógázás csökkente a szívdobogásos rohamok gyakoriságát szívritmuszavaros betegek esetében – vált ismertté egy amerikai tanulmányból.

    Az emberi szív leggyakoribb ritmuszavara a pitvarfibrilláció, amikor megszűnik a szabályos szívműködés. Sokaknál ez rohamokban jelentkezik, majd gyakran állandósul. A betegek egy része a szabálytalanságot érzékeli és a súlyos szövődményeinek veszélye miatt a ritmuszavar feltétlenül gondos kezelést igényel.

    Az ilyenkor tapasztalt panaszok, tünetek kezelésére a korszerű orvostudomány sokféle gyógyszert és technikát kidolgozott. Amerikai kutatók most indiai eljárást, a jógagyakorlatok egyik formáját próbálták ki, a betegek egy részében biztató eredménnyel.

    A B.K.S. Iyengar világszerte az egyik legismertebb jóga technika. A módszer kidolgozójának nevét viseli. Iyengar a múlt században élt 76 évet és Indián kívül, a világ sok országában tanította ezt a technikát, amely könnyűnek nem nevezhető testtartásokat, légzési gyakorlatokat és meditációt jelent.

    Dhanunjaya Lakkireddy és amerikai orvoscsoportja a pitvarfibrillációval foglalkozó nemzetközi tanácskozáson Bostonban ismertette a szívritmuszavar jóga kezelésével nyert tapasztalatait.

    A szakemberek 49 rohamokban bekövetkező pitvarfibrilláció miatt orvoshoz kerülő beteget kezeltek az Iyengar jóga módszerrel. Nemcsak EKG-t végeztek rendszeresen a szívritmus ellenőrzése végett, de felmérték az élet minőségét, a vérnyomást és a pszichés állapotot is.

    Azt tapasztalták, hogy a jógázás időszakában a betegcsoport tagjaiban a szívdobogásos rohamok gyakorisága 22 százalékban csökkent. A pszichés nyugtalanság is kissé mérséklődött, bár ez statisztikailag nem bizonyult jelentősnek. A kutatók hangsúlyozták, hogy egyes vizsgálatok tanúsága szerint a légzésgyakorlatok jótékony hatásúak, mások azt tapasztalták, hogy a testgyakorlatok fontosabbak.

    Hozzátették, hogy a betegek fele a vizsgálati időszak alatt lemorzsolódott. Főleg a nők nem bírták sokáig a jógaterhelést.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!