2022. szeptember 28. szerda
More

    Egészség 50 felett? Lehetséges!

    Természetes dolog, hogy az 50-es éveidet átlépve változásokat tapasztalsz magadon, ez azonban nem hordozza magával azt is, hogy az egészségednek is romlania kell. Egy kis odafigyeléssel megőrizhető a szervezet védelme.

    Az tested változásában szerepet játszik a genetikád, a fizikai aktivitásod, az egészségügyi állapotod, az eddigi betegségeid, a szociális helyzeted és a táplálkozásod is. Csökken az izom, a csont és a kollagén mennyisége, előjönnek a szív- és az érrendszeri betegségek, csonttörések következhetnek be, valamint az ízületeid sem lesznek már a régiek. Az emésztőrendszer és az idegrendszer változásait sem szabad figyelmen kívül hagyni, továbbá a hormonális változásokat sem.

    A táplálkozásod során a legfontosabb, hogy fehérjékben, rostokban, nyomelemekben, ásványi anyagokban, vitaminokban, omega-3 zsírsavakban és antioxidánsokban gazdag ételeket egyél.

    A fehérjék segítenek az izomszövetek építésében és megőrzésében, az immunrendszer védelmében és a csontozat egészségében. Az ajánlott napi bevitel testsúlykilogrammonként 0,5-0,9 gramm között kell, hogy legyen. Rostokra az egészséges emésztés, az anyagcsere, a szív védelme, a vércukorszint stabilitása és az egészséges testsúly fenntartása miatt van szükséged, ebből napi 25-28 gramm az ajánlott mennyiség.

    A kalcium bevitelt sok helyen olvashatod, hogy mennyire fontos, és ebben van is igazság. A csontok egészsége, az idegek, a szív és az izmok működése ugyanis a kalcium beviteledtől is függ. Napi 1000-1200 milligrammra lesz szükséged az egészséged fenntartásához. A kálium a vérnyomást és a keringést teszi helyre, amiből a nőknek 2600 milligramm, a férfiaknak pedig 3400 milligramm a szükséges. A csontok táplálásában magnéziumra is támaszkodhatsz.

    Minden gyümölcs és zöldség tartalmaz vitaminokat, ám nem csak ezekből juthatsz hozzá. Tudnod kell, hogy 50 felett a legfontosabb vitaminjaink a D-vitamin, a B12-vitamin és a K-vitamin. Ezek gondos bevitelével a csontokat, az immunrendszert, a szívet és a mentális állapotot támogatod, a B12-vitaminnal pedig még az energiaháztartásodat és a vörösvértestek termelődését is elő tudod segíteni. Napi 2,4 mikrogrammot vigyél be.

    Az omega-3 zsírsavakat halfogyasztással, diófélékkel, olajos magvakkal és algával tudod legegyszerűbben bevinni a szervezetedbe, hogy a mentális és idegrendszeri betegségektől védelmet kapj, mint például a demencia, ezenfelül az agy, a szív és a bőr egészségének is jót tesz.

    Az oxidatív stressztől az antioxidánsok védik a sejteket, azaz megelőzhető vele számos krónikus betegség és a sejtöregedés is. Az A-, a C- és az E-vitamin mellett a cink, a réz és a szelén is antioxidáns hatású.

    Ahhoz, hogy a táplálkozásod kiegyensúlyozottá váljon, figyelmedbe ajánljuk a sovány húsokat, a sovány tejtermékeket, a zsírosabb halakat, a dióféléket, az olajos magvakat, a teljes kiőrlésű gabonákat, a friss zöldségeket és gyümölcsöket, a rostokban gazdag hüvelyeseket és az egészséges zsiradékokat.

    A táplálkozás mellett a testmozgásnak is fontos szerepe van, mivel a mozgásszegény életmód következtében súlygyarapodás, izomerő csökkenés és székrekedés jöhet létre, emellett egyensúly zavarok léphetnek fel, amik nem csak a magabiztosságot rontják, de csonttöréseket is előidézhetnek.

    Ha egészségesen akarsz élni, akkor amellett, hogy a fent említett tápanyagokat, ételeket rendszeresen fogyasztod és mozogsz, fontos, hogy betarts néhány “nem szabad” szabályt is. Az alkoholt mértéktelen fogyasztását és a dohányzást például nem árt kerülni, mindazonáltal a túlevést is lehetőleg hanyagold. Sem az emésztés egészségének, sem a testsúlyodnak nem lesz jó, leterheli a szerveidet, ami újabb betegségekhez vezethet.

    Amit az eletmodcentrum.hu és a SYNLAB ajánl neked, nem más, mint, hogy mozogj legalább hetente 4-5 alkalommal fél órát, ebből heti 1-2 edzés legyen vagy súlyzós, vagy saját súllyal történő. Minőségi alvásra és rendszeres orvosi vizsgálatokra is szükséged lesz, hogy biztosan minden a legnagyobb rendben legyen egészségügyi téren.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!