2022. május 23. hétfő
More

    Versenyszerű fogyókúra? – Életmód-változás nélkül nincs nagy fogyás

    Az egyik kereskedelmi televíziós csatornán futó fogyókúrás verseny szolgáltatta beszélgetésünk apropóját dr. Martos Évával, az Országos Élelmezésbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) főigazgató főorvosával. Miként vélekedik a szakorvos a a versenyszerű fogyókúráról?

    – Ha bármely intézet vagy média meghirdetne egy az egész országot mozgósító fogyási versenyt, amely rávilágítana az elhízás veszélyeire, az hasznos is lehetne. De az a műsor, melynek kapcsán most konkrétan beszélünk, több problémát is felvet. Egyértelműen pozitív oldala az adásnak, hogy felkelti a figyelmet e fontos téma iránt. Viszont enyhén szólva is meggondolandó, hogy szabad e kitenni a műsorban szereplő embereket egy ilyen hatalmas procedúrának. Nem tudok ezzel egyetérteni. Ezeknek az embereknek nem pár hetes televíziós műsorokban van a helyük, hanem szakmailag alátámasztott programmal, az életmódjuk átalakításával fokozatosan kellene lefogyniuk – állítja dr. Martos Éva.

    – Milyen az egészséges fogyókúra?

    – Először is határozzuk meg, hogy mekkora súlyfeleslegtől szeretnénk megszabadulni. Ezután fogalmazzunk meg magunknak reális és hosszútávon tartható célokat, például hogy a kívánt súlyvesztést maximum heti fél kilogrammnyi fogyással fogjuk elérni. Minél nagyobb a súlytöbblet, annál gyorsabban megy majd a fogyás a program elején. Ideális esetben az első héten leadhatunk két-három kilót, majd másfél kilót, egy idő után ez a folyamat megtorpan. De nem szabad feladni A megtorpanást követi a folyamatos, lassú fogyás. Viszont fogyni csak akkor lehet, ha az energia bevitele és leadása között megbontjuk az egyensúlyt. Nagyon leegyszerűsítve: kevesebbet kell enni és többet kell mozogni Az étkezések csökkentésére az egyik megoldás például, hogy a megszokott három szelet kenyér helyett csak egyet eszünk meg. Együnk naponta többször, de a főétkezés sohase a vacsorára essen. Kisebb tányérról ebédeljünk, mert a teli tányér látványa így mégis megnyugtatóbb. Kiemelném az italok megválasztásának fontosságát, mert a cukros italok – még a gyümölcslevek is – sok kalóriát rejtenek magukban. Ha szomjasak vagyunk, inkább ásványvizet igyunk. Együnk sok gyümölcsöt, zöldséget, kerüljük a zsíros ételeket. Egy pörköltet elkészíthetünk úgy is, hogy csak paprikát, paradicsomot és fűszereket rakunk bele, a zsírt elhagyva. A megfelelően felépített fogyókúrás programban a helyes étkezés mellett természetesen elengedhetetlen a rendszeres testmozgás. Persze többek között életkortól is függ, hogy mi az a mozgásmennyiség, amit a szervezetünk még elbír. A műsorban látott terhelés az élsportolók edzéstervére inkább hasonlít, mint egy szakmai alapokon álló, fokozatosan felépített mozgásprogramra – hangsúlyozza dr. Martos Éva.

    – Mennyit mozogjanak a fogyni vágyók?

    – Extrém súlyfelesleg esetén először a táplálkozási oldalon kell változtatni. Férfiak esetében napi 1500-1800, nőknél 1200-1500 kalória alá azonban nem érdemes menni, ugyanis nem jutna be megfelelő mennyiségű vitamin a szervezetbe. Ha változtattunk táplálkozásunkon, következhet az aktívabb életmód és a rendszeres mozgás. Ekkor, a testsúly megmarad az előző értékek 500 kalóriával történő növeléséig. Az életmóddal kapcsolatban azt tudom elmondani, hogy számos olyan tevékenység van, melyeket éveken keresztül “motorizált formában” végeztünk, ezeket változtassuk meg. Lift helyett például válasszuk a lépcsőt, parkoljunk távolabb a munkahelyünktől. Ha ezeket a mindennapos tevékenységeket aktívabban végezzük, általában havi egy-két kilót tudunk leadni a fogyókúra kezdetén, későbbiekben pedig súlyunk megtartásában segít. A sportolás terén pedig a legfontosabb a fokozatosság és a pozitív élmények. Aki soha életében nem sportolt, megvalósíthatatlan üzenetként fogadja majd a tanácsot, miszerint mozogjon legalább napi harminc percet. Nem biztos az sem, hogy nagy testsúly esetén a futás jó választás, sőt lehet, hogy egyesek meg sem tudnák tenni, fizikai állapotuk miatt. Gondoljuk csak el, hogy egy 30-50 kilós súlyfelesleggel rendelkező egyén futása olyan, mintha egy normál súlyú embert ilyen nehéz hátizsákkal futtatnánk. Kezdésképpen – izületet kímélő hatásuk miatt – válasszuk inkább az úszást, a kerékpározást és a sétát. El kell mozdulni a hatalmas súlyról ahhoz, hogy bővíthessük a fogyókúrát olyan programokkal, melyben a páciens egyrészt örömét is leli, ugyanakkor hatékony is lesz. Azt kell elérnünk, hogy a rendszeres testmozgás hosszútávon is beépüljön a mindennapokba – javasolja a táplálkozástudomány szakértője.

    – Van, aki boldog, hiszen leadott húsz kilót, aztán szomorúan tapasztalja, hogy vissza is szedi. Ez genetikai probléma?

    – Az elhízásban döntő jelentősége a környezetnek van, nem pedig a genetikának. Kétségtelen ugyanakkor, hogy az elhízott szülőknek nagyobb százalékban van túlsúlyos gyermeke. De gondoljunk arra, hogy a családban a környezetet sem lehet kikapcsolni. Ha otthon az a szokás, hogy tévézés közben megisznak három liter üdítőt, akkor nehéz a genetikai hajlamot a környezettől szétválasztani. Tény, hogy van olyan, aki hajlamosabb a hízásra, de meghízni a levegőtől nem lehet.

    – Mi tehát az üzenet?

    – Fogadjuk el végre, hogy csoda nincs Ne higgyék azt, hogy ha ülnek a fotelban és bevesznek két-három fogyasztó kapszulát, leadhatnak húsz kilót. Ez mese, hókusz-pókusz. Azok a fogyókúrák, melyek négy hét alatt 25 kilós csökkenést ígérnek, bizony visszahízással járnak, sőt gyakran többet hízunk vissza. Legyen elhatározásunk, erős akaratunk és egy életre rendezkedjünk be az egészséges életmódra.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!