2024. április 19. péntek
More

    Élelmiszeripar – Mit is eszünk?

    Új, élelmiszerjelölési rendszert vezet be nyolc magyar cég Magyarországon, amely pontosabban tartalmazza a termékek összetevőit és kalóriaértékét – jelentették be az érintett vállalatok sajtótájékoztatón.

    A világ legnagyobb élelmiszergyártó cégei – a Coca-Cola, a Danone, a Kraft Foods, a Kellog’s, a Mars, a Nestlé, a Pepsico és az Unilever – javasolták Európában az új jelölési rendszert, amely a kezdeményezők szerint jobban tájékoztatja a fogyasztókat és lehetővé teszi, hogy kiegyensúlyozottabb és egészségesebb étrendet állíthassanak össze.

    A csomagoláson látható lesz az áru egy adagra vetített energia, illetve kilokalória tartalma, vagy – még részletesebben – az energia, cukor, zsír telített zsírsav és nátrium mennyisége, illetve az is, hogy ez a kalóriamennyiség egy felnőtt napi tápanyag szükségletének hány százalékát teszi ki. Ez az úgynevezett Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) vagy angol nevén GDA.

    Ezekkel a rövidítésekkel a jövőben gyakrabban találkozhat majd a magyar vásárló.

    Mindez egészségügyi és fogyasztóvédelmi kérdés egyben. A tájékoztatón Wittich Tamás, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója szólt feladatuk kiemelt fontosságáról és sokrétűségéről, valamint arról, hogy Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság néven szervezik át eme államigazgatási terület szereplőit.

    Megjegyezte, hogy sajnálatos módon ma még a magyar vásárlók nem tudatos fogyasztók, nincsenek tisztában a jogaikkal és ezt a felvilágosító munkát – bár ez egyelőre csak vágyálom – más nyugati országokhoz hasonlóan már az iskolákban el kellene kezdeni.

    Az új jelölési rendszer megértését egy információs honlap is segíti. A www.mitiseszemiszom.hu oldalon nemcsak az újfajta címkékről lehet többet megtudni, de a fogyasztók segítséget kaphatnak a kiegyensúlyozott táplálkozásról.

    Azt is bejelentették, hogy a jövőben Magyarországon – európai uniós mintára – a Táplálkozás, Életmód, Testmozgás (TÉT) Platform fogja össze azon piaci szereplők működését, akik célul tűzték ki, hogy hosszú távon megoldást javasoljanak a kiegyensúlyozott és aktív életmód népszerűsítésére, elősegítésére. Ennek az elhízás visszaszorításában is nagy jelentősége van.

    Már elkezdték a cégek által forgalmazott termékeken az INBÉ jelölések feltüntetését. Az új címkékre történő átállás folyamatos és cégenként eltérő.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!