Tanúi vagyunk annak a kollektív elmozdulásnak, amely nem csupán a mentális egészség prioritása a mindennapi életünkben, hanem a mentális egészségügyi rendszerek szilárdabb alapjainak lefektetése is. Ahelyett, hogy a sebtapasz-megoldásokat csapkodnák a ma tapasztalt problémákra, egyes szervezetek valójában időt szánnak a problémák gyökereinek megértésére és kezelésére.
Az Amerikai Öngyilkosság-megelőzési Alapítvány (AFSP) tervei között szerepel az ország öngyilkossági arányának jelentős csökkentése. A Project2025 egy folyamatban lévő országos kezdeményezés az öngyilkosságok arányának 20%-os csökkentésére a következő négy évben. Az AFSP beavatkozásait az egészségügyi rendszerekre, a sürgősségi osztályokra, a javítóintézetekre és a lőfegyverközösségekre összpontosítja annak érdekében, hogy oktassák és javítsák a szűrési és megelőző intézkedéseket az életmentés reményében.
Hasonló célokat szem előtt tartva a Szövetségi Kommunikációs Bizottság bejelentette, hogy jövőre új, országos, három számjegyű forródrótot vezetnek be a mentális egészségügyi krízis- és öngyilkosság-megelőzési szolgáltatások számára. Egy könnyen megjegyezhető szám mentális egészségügyi krízis esetén történő elfogadása kiküszöböli azt a zavart, amelyet egy krízishelyzetben lévő személy vagy valaki krízishelyzetben lévő szeretteiről gondoskodik.
Mivel a mentális egészségügyi ellátáshoz való hozzáférésre nagyobb hangsúlyt fektetnek, döntő fontosságú, hogy azok a helyek, ahol időnk nagy részét töltjük, kövessék példájukat.
Az elmúlt évtizedek során és a vállalati kultúra térnyerésével a munkahely köztudottan mérgezővé vált a mentális egészségre nézve. A világjárvány azonban változást idézett elő, mivel minden eddiginél többen számoltak be kiégésről, szorongásról és depresszióról a munkabeosztásuk és a környezetük miatt.
„A munkaadóknak meg kell változtatniuk a mentális egészségről folytatott beszélgetést, és normává kell tenniük a kivétel helyett” – mondja Jennifer La Guardia, PhD viselkedéskutató és klinikai pszichológus. „Gyakran halljuk az öngondoskodás fontosságát anélkül, hogy megbeszélnénk, hogyan néz ki.”
A La Guardia az Omada Health klinikai termék- és viselkedéstudományi igazgatójaként dolgozik egy digitális egészségügyi vállalatnál, amely szervezetekkel együttműködve támogatja az alkalmazottak mentális és viselkedési egészségét. Azt sürgeti, hogy a telefonszámok és weboldalak megadása nem elég. A munkaadóknak minden további lépést meg kell tenniük annak biztosítására, hogy a munkavállalók megértsék, hogyan kell navigálni a rendszerben, és megkapják a szükséges ellátást.
Ez a forradalom a munkahelyi mentálhigiénés ellátásban folyamatban van, mivel a vállalatok előtérbe helyezik a mentális egészséggel kapcsolatos beszélgetéseket, rugalmasabb időbeosztást alkalmaznak, és olyan programokat valósítanak meg, amelyek telemedicinát és alkalmazásalapú szolgáltatásokat kínálnak. Egyes cégek még helyszíni mentálhigiénés szolgáltatásokat is hozzáadnak irodahelyiségükhöz.
„Létfontosságú, hogy a munkaadók olyan erőforrásokat biztosítsanak, amelyek az egész embert támogatják, és lehetővé teszik az egyének számára, hogy prioritásként kezeljék egészségüket” – mondja La Guardia.
Akár a munkahelyen, akár otthon vagyunk, a társadalom arra irányuló erőfeszítései, hogy a mentális öngondoskodást a mindennapi élet minden területére beépítsék, valószínűleg folytatódni fognak. A kollektív mentális egészségünkről folytatott mélyebb beszélgetések, a távegészségügyi szolgáltatásokon keresztül az ellátáshoz való könnyebb hozzáférés, valamint az áttörést jelentő, átfogóbb és megfizethetőbb kezelések révén a mentálhigiénés ellátás jövője olyasvalaminek tűnik, amelyre várni kell.