2022. május 16. hétfő
More

    Pszichológiai stratégiák a krónikus fájdalom kezelésében

    Az orvosi világban a fájdalmat – a szervezet módját arra, hogy közölje velünk, hogy valami baj lehet – akutnak vagy krónikusnak minősítik. Míg az akut fájdalom általában súlyos, de átmeneti, a krónikus fájdalom intenzitása eltérő lehet, és hosszú ideig tart. Néha a krónikus fájdalom a hosszú távú betegség tünete, de bizonyos esetekben nehéz azonosítani a konkrét okot.

    A krónikus fájdalmat vényköteles és vény nélkül kapható gyógyszerekkel lehet kezelni, de a Pszichológiai Tudományos Közérdek ( PSPI ) legújabb száma megvizsgálja, hogy a pszichológiai beavatkozások hogyan lehetnek a kezelési terv részei.

    “Az elmúlt 16 évben soha nem találtam olyan krónikus fájdalom esetét, amely csak fizikai volt” – mondja Peter Bedard, aki MA tudástanulmányokkal rendelkezik, és kiterjedt képzésben részesül a hipnoterápia és az alternatív egészségügy területén. Bedard tapasztalatai szerint minden sebnek van mentális, fizikai és szellemi/energetikai összetevője.

    Pszichológiai terápiák a fájdalom kezelésére

    A nyugati orvostudománynak régóta szokása az elme és a test különálló entitásoknak való kezelése – mondja Susan Epstein terapeuta, aki krónikus fájdalom műhelyeket vezet ügyfelei számára.

    “Az orvosok gyakran keresik a fájdalom mechanikai/fizikai magyarázatát és megoldását a fájdalomra, amikor a valódi válaszok az agyból érkező, pszichológiai, érzelmi, környezeti és akár táplálkozási tényezők miatti üzenetek rosszul működésében rejlenek” – magyarázza Epstein. – “Egyre több a felismerés, hogy az elme-test összetett, egymással összekapcsolt organizmus, és hogy a holisztikus megközelítések megkönnyebbülést nyújthatnak ott, ahol a műtétek vagy a gyógyszerek nem jártak sikerrel.”

    A PSPI kutatás számos hatékony, nem orvosi kezelést emel ki a krónikus fájdalom kezelésére, és leírja a pszichológiai terápiákat, mint a legerősebb lehetőségeket a fájdalom csökkentése és a fizikai egészség és az érzelmi jólét javítása szempontjából, beleértve a kognitív viselkedésterápiát (CBT) és a biofeedback-et.

    „A CBT a pszichoterápia egyik formája, amely egy személy gondolataira (megismerésére) és viselkedésére (cselekedeteire) összpontosít, amelyek a problémájuk forrásai” – magyarázza Sheila Forman pszichológus. Például valaki azt mondhatja: “Ez a fájdalom soha nem fog elmúlni – mi értelme újra látni az orvost?” Ebben az esetben a CBT terapeuta segítene ennek a személynek azonosítani az ezekbe a gondolatokba ágyazott negativitás mintáit azzal a céllal, hogy megváltoztassa azokat úgy, hogy egészségesebb módon gondolkodjon és reagáljon a fájdalomra. Például megváltoztathatják az elbeszélést valami ilyesmire: „Ez a fájdalom jön és megy, és amikor látom az orvosomat, segít megkönnyebbülni. ”

    A biofeedback magában foglalja a szenzorok használatát a betegek stresszre és fájdalomra adott fiziológiai válaszainak, például a megnövekedett pulzusszámnak és az izomfeszültségnek a nyomon követésére, majd megtanítja őket arra, hogyan lehet uralni ezeket a válaszokat. „Ez a terápiás forma hasznos, mert a stressz súlyosbítja a fájdalmat, így a stresszkezelés megtanulása segíthet a fájdalom kezelésében” – mondja Forman.

    Az ügyfelek mérlegek segítségével objektív méréseket is hozzárendelhetnek egy nagyon szubjektív élményhez. “Ha megkér valakit, hogy értékelje a fájdalmát 1-10 skálán, az némi perspektívát ad a fájdalomról, és segíthet neki elviselni az élményt, mert tudja, hogy az intenzitás változik” – mondja Epstein.

    A krónikus fájdalom egyéb pszichológiai terápiái közé tartozik a támogató pszichoterápia, a légzőgyakorlatok, a képzett klinikus által végzett hipnózis és az éberségi meditáció.

    Krónikus fájdalom és bánat

    A szakértők egyetértenek abban, hogy a krónikus fájdalom összehasonlítható a bánattal. „A bánathoz hasonlóan a krónikus fájdalom arra kér bennünket, hogy növekedjünk, bocsássunk meg, bővítsünk és tanuljunk” – mondja Bedard. – „A krónikus fájdalom -, mint minden fájdalom – felhívás arra, hogy fejlődjünk és legyünk a legnagyobb énünk. A radikális elfogadás és a fájdalomért való felelősségvállalás lehetővé teszi az elfogadást.”

    Forman hozzáteszi, hogy a krónikus fájdalom maga is egyfajta bánathoz vezethet. „A krónikus fájdalomban szenvedők veszteséget éreznek” – magyarázza. – „Ez ahhoz vezethet, hogy képtelen részt venni a tevékenységekben, értelmes munkát végezni és kapcsolatokat fenntartani. Mindezek veszteségek, és a veszteségeket bánni kell. ”

    Amikor gyászolunk, különböző fázisokon megyünk keresztül, amelyek elfogadással végződnek. „Nem szeretjük, ha elvesztettünk valamit vagy valakit, de elfogadjuk a veszteséget, és megtanulunk együtt élni vele” – mondja Forman. – „A fájdalmat érző ügyfelek nem akarják ezt érezni, nem akarják a fájdalmat okozó veszteségeket, de amikor megengedik maguknak, hogy meggyászolják azt, megteremtik a boldogabb és kielégítő jövő lehetőségét. ”

    Amikor Forman krónikus fájdalommal küzdő ügyfelekkel dolgozik, általában néhány különböző kezelési stratégiát javasol. Az első a mindfulness meditáció, hogy megtanítsuk a személyt, hogy használja a lélegzetét, hogy más legyen a kapcsolata a fájdalommal. Forman a krónikus fájdalomban szenvedők támogató csoportjainak támogatója is. “Nagyon hasznos lehet, ha beszélhetünk másokkal, akik ugyanabban a helyzetben vannak” – mondja.

    Harmadik javaslata az, hogy keressen módokat arra, hogy jobban élvezze az életet. „Amikor a fájdalomra összpontosítunk, azt rosszabbá tesszük” – magyarázza. „Ha élvezetes életet épít, elterelheti a figyelmét a fájdalmáról. Az is értékes, ha olyan hobbit vagy érdeklődést talál, amely elvonja a figyelmét a fájdalomtól.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!