Ha már önkénytelenül, és szinte kényszeresen pörgeti a közösségi oldalakat, akkor jó, ha tud róla: nagyobb az esélye a depresszióra, ha kontroll nélkül fogyasztja a tartalmakat.
Azt a tény, hogy a közösségi média erősen összefügg a depresszió kialakulásával, már több kutatás is bebizonyította. Most egy újabb kutatás vizsgálta az összefüggést, aminek során a személyiségjegyeket is figyelembe vették.
Minden 6. embernél kialakul élete során depresszió
A depresszió világszinten az egyik vezető halálok: nagyjából minden 6. embernél kialakul az élete során – először jellemzően a tizenéves kor végén, a húszas évek elején jelentkezik. A depresszió növeli a szorongás és az öngyilkossági hajlam kockázatát is, ezek pedig összefüggésbe hozhatók az olyan fizikai állapotok rosszabbodásával is, mint a szívbetegség, a rák és a cukorbetegség.
A depressziót számos tényező befolyásolja, beleértve az életkörülményeket, a hormonszintet, a szervezetben jelen lévő gyulladásokat és a genetikai hajlamot. A közelmúltban a tanulmányok a depressziót a közösségi médiahasználattal is összekapcsolták. Az USA-ban átlagos napi 2-4 órát töltenek a fiatalok azzal, hogy a közösségi médiát pörgetik. Egy tanulmány nemrégiben úgy találta, hogy azok, akik sokat használták a közösségi médiát, háromszor nagyobb valószínűséggel esnek depresszióba a következő 6 hónapban, mint azok, akik csak keveset töltenek az online platformokon.
Számos oka lehet annak, hogy a közösségi média és a depresszió összefügg: a közösségi médiában eltöltött idő kiszoríthatja az értékes személyes kapcsolatokat, ez mellett az állandó összehasonlítgatás – amit egy-egy bejegyzés láttán sokan szinte automatikusan megtesznek – sem tesz jót. A közösségi média miliője növelheti a félreértéseket is, ami párkapcsolati nehézségekhez, és későbbi mentális, valamint egészségügyi problémák kialakulásához vezethet.
Személyiségjegyektől függetlenül depresszióhoz vezethet, ha sokat nézegetjük mások életét
Bár számos tényező kapcsolódik a depresszió kialakulásához, a személyiség fontos terület volt a mostani kutatásban.
A vizsgálat során 978 személy adatait elemezték 6 hónapon keresztül. A vizsgált személyes 18-30 év közöttiek voltak, és önbevallásos kérdőívek, valamint személyiségteszt kitöltésére kérték őket. Olyanokat vizsgáltak, akik az induláskor nem mutatták a depresszió tüneteit.
Habár, a személyiségjegyeket (nyitottság, lelkiismeretesség, extraverzió, kedvesség és neurotizmus) is figyelembe vették a kutatók, azt egyértelműen megállapították, hogy a fokozott közösségimédia-használat minden személyiségjellemző esetében szignifikánsan összefüggött a depresszió kialakulásával.
A tanulmány idején az első tíz közösségi oldal a Facebook, a YouTube, az Instagram, a Snapchat, a WhatsApp, a Twitter, a Pinterest, a Reddit, a LinkedIn és a Tumblr volt, ezért mindegyikről külön-külön megkérdezték a résztvevőket.
A 6. hónap végén a 978 személy közül 93-nál (9,5%) alakult ki depresszió. A kutatók hozzátették, hogy személyiségjegytől függetlenül fontos, hogy kevesebbet, jobban átgondolva használjuk a social médiát.
Forrás: egeszsegkalauz.hu