Általában azt feltételezik, hogy a „zöld” háztartási termékek jobbak a környezet számára. De ez mindig így van?
Egy új kutatás azt találta, hogy az ilyen termékek nem feltétlenül kevésbé mérgezőek vagy biológiailag jobban lebomlóak, mint a hagyományos társaik.
Az úgynevezett „zöld” háztartási tisztítószerek korszaka virágzik, a globális piaci érték 2022-ben 278,52 milliárd dollárra (278,31 milliárd euróra) becsülhető.
Általában „környezetbarát” címkével látják el őket, de a kevésbé mérgező vagy biológiailag jobban lebomló állításokat ritkán tesztelik vagy igazolják – állítják a Virginia Polytechnic Institute és State University, valamint a The Citadel, a Military College of South Carolina tudósai az Egyesült Államokban.
A kutatók a szokásos háztartási termékek hat különböző kategóriáját vizsgálták: mosószer, mosogatószer, szájvíz, rovarirtó, mosogatógép-zselé és univerzális tisztítószerek.
Mindegyik kategóriából vettek egy „zöld” terméket és két hagyományos terméket, és tesztelték őket, hogy lássák, mennyire mérgezőek, közvetlenül a palackból, majd lebomlásuk után is.
Az összes tesztelt zöld termék címkéjén levelek, virágok vagy növények képei szerepeltek, és sok esetben közvetlenül a termék nevében szerepel a „föld” és „zöld” kifejezés.
A termékek olyan állításokat is tartalmaztak, mint „természetes termékekből származó összetevők, beleértve az illóolajokat és kókuszdió-alapú tisztítószereket”, „növényi alapú felületaktív anyagokat tartalmaznak”, „növényi alapú biológiailag lebomló tisztító összetevők” és „biztonságos a család és a környezet számára”.