2022. október 6. csütörtök
More

    Hogyan javíthatod az alvást a kronotípusod alapján?

    Testednek minden funkciója a cirkadián ritmusod szerint működik – ez azokra a fizikai és mentális változásokra utal, amelyeken az elméd és a tested egy 24 órás ciklus során megy keresztül, az Országos Általános Orvostudományi Intézet szerint. Például lehet, hogy érzed, hogy „reggeli” vagy „éjszakai” ember vagy, és ennek oka részben a cirkadián ritmusod.


    A cirkadián ritmusod szorosan összefügg a kronotípusoddal, ami arra utal, hogy tested hajlamos elaludni egy bizonyos időpontban. A genetika, az életkor, a nem és más tényezők befolyásolhatják a kronotípusodat. A hajnali pacsirták és az éjszakai baglyok a kronotípusok két végletét képviselik, de a Sleep Foundation magyarázata szerint sok ember valahol a kettő közé esik, hozzátéve, hogy a kronotípusok idővel változhatnak. Például a legtöbb gyereknek korai kronotípusa van, de ez visszaszorul, amikor tinédzserekké válunk. 20 éves kor után azonban az átlagos kronotípus fokozatosan eltolódik, minél idősebbek leszünk.

    Ha korlátozott eredménnyel próbáltad javítani az alvásodat, talán itt az ideje, hogy a kronotípusoddal dolgozz.

    Hogyan segítsd a szervezeted felkészülni az alvásra?

    Jó, ha tisztában vagy a kronotípusoddal, mert ez segíthet a jobb éjszakai alvásban. Ha módosítanod kell az alvási ütemterved, a fény (vagy annak hiánya) hatékony eszköz lehet arra, hogy motiváld a tested, hogy egy bizonyos időpontban elaludj. Például, ha éjszakai bagoly vagy, de korán kell felkelned a munkához, a kora reggeli fénynek való kitétel segíthet energikusabbnak érezni magad. Ezenkívül segíthet az agyadnak ellazultabbá válni és alvásra készen lenni, ha elkerülöd az erős fényt és az esti számítógép-képernyőket.

    Meg kell próbálnod betartani a rendszeres alvási rutint is, amely lehetővé teszi, hogy eleget aludj. Dr. Sofia Axelrod elmondja a MindBodyGreennek, hogy a következetes alvási ütemezés biztosítja, hogy elég sokáig aludj ahhoz, hogy energikusan ébredj. Ha a fejed a párnára fektetve felpörög az agyad, csökkentsd a stresszt lefekvés előtt. Ez úgy nézhet ki, mint egy könyv olvasása, naplóírás, egy pihentető fürdő, vagy néhány pihentető nyújtás.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!