2022. december 6. kedd
More

    Mi a „tudatos alvás”, és hogyan segítheti a tudatosságot?

    Ha ura akarsz lenni a saját alvásodnak, akkor nem csak arról van szó, hogy lefekvés előtt kapcsold ki az elektronikát, vagy kerüld a koffeint, mielőtt elmerülsz az éjszakában. A lefekvés körüli ellazulás előtérbe helyezése segíthet felkészíteni a szervezetet a minőségi éjszakai alvásra, és még azt is lehetővé teheti, hogy túllépj az alvási állapot tudattalan élményén. A mindbodygreen szerint teljesen valószínű, hogy alvás közben tudatos tudatosságot érhetünk el, amit “tudatos alvásnak” neveznek. De hogyan lehetséges ez? Nos, ez a trükkös rész. Mint minden jól kidolgozott készség, a szakértők azt mondják, hogy alvás közben is meg lehet maradni az eszméletednél, de ehhez sok erőfeszítésre van szükség.


    A Cleveland Clinic szerint az agy több része aktív alvás közben. A tudósok azt tanulmányozták, hogyan működik agyunk az alvási ciklus során, amely magában foglalja a REM és a nem REM alvást is. A REM alvást magasabb szintű agyi aktivitás jellemzi, míg a nem REM alvást fontos szakaszok alkotják, amelyek hozzájárulnak a növekedéshez és a megújuláshoz. Ahogy a tested az alvás különböző szakaszain megy keresztül, az élményről hagyományosan azt gondolták, hogy nagyrészt tudattalan. De a tudatos alvás premisszája szerint a tudat alvás közbeni elérése valóság lehet. Mi tehát a tudatos alvás, és segíthet-e alvásunk minőségében, a helyreállítás érzésében és a tudatosságban?

    A tudatos alvás a test elengedését jelenti

    A tudatos alvás a tudatos álomhoz hasonlónak tekinthető, amikor az ember tudatában van annak, hogy álmodik, amit a nyugati orvoslás tanulmányozott. Az elsődleges különbség a tudatos álmodás és a tudatos alvás között az, hogy a nyugati tanulmányok az előbbit úgy ismerik fel, hogy csak a REM-alvás során vannak jelen, míg az utóbbit a keleti meditációs gyakorlatok tanítják, hogy közelebb kerülj saját öntudatodhoz. Dr. Jacob Teitelbaum, a “From Fatigued to Fantastic” szerzője azt mondja, hogy a tudatos alvás élményét úgy határozza meg, mint “az a képesség, hogy tudatában legyünk önmagunknak, de nem testünknek vagy környezetünknek az alvás különböző szakaszaiban”.

    Az Isha Foundation szerint, amely jógát és meditációs gyakorlatokat tanít, a tudatos alvás olyan aktus, amelyben nem szabad érezni a testet. Az összehasonlítás az, hogy amikor ébren vagyunk, energiánkat és tudatunkat olyan fizikai tevékenységekbe irányítjuk, mint például az ülés, az állás, a séta és általában a mozgás. Amikor alszunk, úgy gondolják, hogy lehetséges elengedni a testtel való azonosulást, de megőrizni a tudatosság érzését. Bár kevés tudományos alátámasztással támasztja alá a tudatos alvás állításait, még mindig sok előnye van annak, ha a meditációt és a tudatosságot az alváshigiéniájába viszi.

    Tudatos alvás elérése

    Valójában a meditációt különféle módokon használták arra, hogy segítsenek az embereknek jobban aludni, és jobban kapcsolódjanak önmagukhoz. Az alvás sokféleképpen összefonódik a meditatív gyakorlatokkal, beleértve a jógát is, és a tudatos alvás kapcsolatba hozható a mély meditációval. A „jóga alvás” vagy a jóga nidra egy olyan gyakorlat, ahol képes vagy teljesen ellazult, de tudatos állapotba szállítani – mondja Marie Claire. Ha tudatában maradsz ezekben a mély meditációkban, megtapasztalhatsz egy szorosabb kapcsolatot a tudatoddal.

    Függetlenül attól, hogy elérheted-e a tudatos alvás állapotát, az alvásmeditációk hasznos módszerek arra, hogy tested és elméd is elaludjon. Nem kell tudatos alvásra törekedned ahhoz, hogy a meditáció előnyeit learasd az alvásminőségeden. Lefekvés előtt egy nyugodt ülőmeditáció, vagy elalvás közben meditálsz, mindkettő jó módja annak, hogy megszabadítsd elmédet a pszichológiai zűrzavartól, és segítsen elaludni. 

    Dr. Virginia Blackwell azt mondja, hogy az alváshigiénia gyakorlása a legjobb módja annak, hogy növeld az esélyeid a tudatos elalvásra vagy a mély meditáció bármely formájára. Az egészséges alváshigiéniára vonatkozó tippek közé tartozik a képernyők kikapcsolása, az alkohol vagy koffein lefekvés előtti nem fogyasztása, valamint a következetes, pihentető lefekvés. Ha képes vagy ellazult állapotban lenni, nagyobb valószínűséggel tapasztalod meg a tudatos alvást és annak előnyeit.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!