A legtöbb kisgyerek, a csecsemőtől az óvodásokig, örömmel hallgat meséket. Ez jó dolog, hiszen az olvasás fontos a gyermek fejlődése, tanulása és jövője szempontjából. Sok idősebb gyermek számára azonban az olvasás kezdhet úgy tűnni, mint egy házimunka, különösen, ha az elektronika kezd versenyezni a szabadidejükért.
Ajánló Hogyan neveljünk olvasni szerető gyermeket? – 1. rész
Ajánló Hogyan neveljünk olvasni szerető gyermeket? – 2. rész
Ajánló Hogyan neveljünk olvasni szerető gyermeket? – 3. rész
Vizsgáld meg az olvasás ellenszenvét
Ha gyermeked különösen negatívan viszonyul az olvasáshoz vagy ahhoz, hogy felolvassanak neki, az egy mögöttes tanulási probléma jele lehet. „Bármikor, amikor a gyerekek frusztráló viselkedést mutatnak az olvasással kapcsolatban (kerülés, sírás stb.), ideje megkérdezni, hogy van-e ok a reakcióik mögött” – magyarázza Dr. Ness. Tehát mindenképpen keressük fel a tanárukat, ha bármilyen aggodalmunk van, és/vagy hogy kizárjuk az olyan problémákat, mint a diszlexia.
Mindezek mellett ellenőrizd, hogy milyen elvárásaid vannak azzal kapcsolatban, hogy gyermeked mikor fog megtanulni olvasni. „Egyes gyerekeknél ez már az első osztályban megtörténhet, másoknál viszont csak harmadik osztályban vagy később” – magyarázza Dr. Cameron. Tudd, hogy mindez a normális tartományon belül van, és nem feltétlenül jelzi, hogy gyermeked olvasási készségeivel probléma van.
Ajánló Személyi higiénia gyerekeknek
Olvasási modell
A szakértők egyetértenek abban, hogy a gyermek számára kulcsfontosságú, hogy a szülei rutinszerűen, kedvtelésből olvassanak. Amikor csak teheted, szánj időt a nap folyamán arra, hogy pihenj, leülj és olvass. Ha lát téged olvasni, azt a gondolatot közvetíted, hogy az olvasás egy élvezetes, egész életen át tartó tevékenység. Azt is tudd, hogy amit olvastok, annak nem feltétlenül könyvnek kell lennie. „Lehet az az újság, receptek, élelmiszercímkék stb. nyomtatott vagy online” – magyarázza Dr. Degener.
A lényeg az, hogy olvass, olvass, olvass a gyerekek előtt. „A gyerekek a szüleiket utánozzák. Ha a szülők olvasnak, a gyerekeik is olvasni fognak” – magyarázza Dr. Reisboard.
Ajánló Ha figyelmetlen a gyerek
Irodalmi tevékenységekben való részvétel
Koncentrálj arra, hogy az olvasás szórakoztató és társas legyen. „Ha a gyerekekkel együtt végzett olvasási tevékenységeket érdekesen és támogatóan tartjuk, a gyerekek pozitív érzelmeket fognak táplálni az olvasás iránt, amikor belépnek az iskolába” – magyarázza Dr. Reisboard. Ez túlmutat a könyveken.
A 4-6 éves korú gyermekek számára a rímek, az éneklés és a nyelvi hangokról való beszélgetés segít a betűk és szavak tudatosításában. Ez segít nekik abban, hogy könnyebben „megfejtsék a kódot” az olvasáshoz – javasolja Dr. Cameron.
A könyvtárba járással is megakadályozhatod, hogy az olvasás unalmassá váljon. „A könyvtárba való kirándulások kifejezetten ajánlottak” – mondja Mansberger. „Minden héten egy sor „friss könyvet” kapni a kisgyerekek számára nagyon izgalmas!” Ráadásul a könyvtárosok nagyszerű forrásként szolgálnak ahhoz, hogy olyan könyveket találjatok, amelyekért a gyermeked izgatott.
Mansberger azt is javasolja, hogy a szülők meséljenek a kisebb gyerekeknek a tevékenységükről, miközben azok a napjukat töltik. „Például egy séta közben mutassanak rá mindenre, amit látnak, és beszéljenek róla” – magyarázza Mansberger. „Az élelmiszerboltban vond be a gyerekeket a termékek kiválasztásába, vegye észre a csomagoláson lévő szavakat, és tegye fel a kérdéseket és a kíváncsiságot a természetes környezetükkel kapcsolatban.”
A zenehallgatás és a dalok éneklése szintén segít megerősíteni a nyelvi készségeket, valamint a szavak és a jelentés közötti kapcsolatot – mondja Mansberger.
Dr. Yoshikawa szerint egyéb hasznos irodalmi tevékenységek közé tartoznak a könyvklubok és a baráti olvasás. Arra is ösztönözheted a gyermekedet, hogy készítsen saját könyveket.