2022. október 6. csütörtök
More

    Így ápold a bőröd nyáron!

    Ha változik az időjárás, mindig kérdés, hogy változik-e vele a bőrápolás is. Mit tegyél másképp az arcápolásban, mint korábban, és min változtass, ha beköszönt a kánikula? Van valami, amire feltétlenül figyelni kell? Ebben a cikkben a nyárral és a bőrápolással kapcsolatos leggyakrabban feltett kérdéseket válaszoljuk meg.


    Fényvédelem

    Sokan tudják, hogy az egészséges, fiatalos bőr egyik első számú ellensége a káros UV-sugárzás. Ennek az az oka, hogy az UV-sugarak felgyorsítják a bőr öregedési folyamatát – egy tanulmány szerint ugyanis a napsugarak a ráncok és pigmentfoltok mintegy 80 százalékáért felelősek, nem beszélve az egészségre komolyabb kockázatot jelentő bőrkárosodásról.

    Tudnod kell, hogy a fényvédelem hatékonysága idővel csökkenni fog. Egy UV-érzékeny kamerával nemrégiben végzett tanulmány megmutatta, mi történik a fényvédő krémmel a bőrön az idő múlásával. A kísérletben 6 órán át megfigyelést tartottak, és annyi fényvédőt alkalmaztak, mint egy átlagember szokott.

    A szinte fekete arc az olajozás után azt jelentette a kamerával készített képen, hogy a fényvédő nagyszerű munkát végez, és klasszikusan elnyeli a fényt. A fényesedő bőr azt jelezte, hogy a fényvédő krém idővel elhasználódik, és kevésbé nyeli el az UV-sugarakat. Ilyenkor a bőröd, pontosabban a benne lévő melanin elnyeli a fényt, így a képeken szeplősebbnek tűnsz.

    A nyár kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az UV-sugárzás mennyisége egész évben ingadozik (ez igaz a barnulásért felelős UVB-re és a bőr öregedését gyorsító UVA-ra is).

    Az UV-sugárzás mennyiségét az úgynevezett UV-index jelzi. Ennek az indexnek az értéke általában 1 és 10 között van, de lehet nagyon erős, 11+ is. Általában minél magasabb az értéke, annál nagyobb figyelmet kell fordítani a megfelelő fényvédelemre. Télen remek lehet egy SPF 30-as fényvédő, nyáron azonban okos dolog lehet SPF 50-es fényvédőre váltani (főleg, ha pigmentfoltokkal küzdesz).

    Az öregedő bőrt okozó UVA-sugarak egy része az ablaküvegen is átjut, ezért érdemes reggelente fényvédőt használni, még akkor is, ha aznap nem fogsz kimenni a házból.

    Hámlasztás

    A fényvédelmet követően ez talán a második legfontosabb dolog. Ez egy vitatott téma, ráadásul nagyon gyakori az a tévhit, hogy minden kémiai hámlasztó növeli a bőr fényérzékenységét. Ez nem így van, a dolgok ennél sokkal árnyaltabbak.

    Ez persze nem jelenti azt, hogy ha BHA-t vagy PHA-t használsz, akkor mellettük nem számít a fényvédelem! A fényvédelem mindig fontos, a tudatos bőrápolás alapja, és a legjobb a bőröregedés és a komolyabb bőrelváltozások ellen.

    Hidratálókrém

    A bőrödnek mindig hidratáltnak kell lennie ahhoz, hogy egész évben egészséges maradjon. Vagyis fontos, hogy jó legyen a nedvességtartalma és hogy olajban is kellően gazdag legyen. Nézzük meg, milyen típusú és állagú hidratálókrémet használjunk 30+ hőmérsékleten, bőrtípus alapján!

    Száraz bőr

    Ha száraz bőröd van, érdemes a sűrűbb krém helyett egy világosabb arcápoló formulát választani, amit igény szerint szuper arcápoló olajjal is feltölthetsz. Így egyrészt eldöntheted, hogy pontosan milyen intenzív hidratálást szeretnél, másrészt pedig nem hagysz zsíros utóérzetet a bőrödön.

    Másrészt, ha továbbra is egy szokásos, enyhén krémes hidratálót szeretnél használni, akkor érdemes hialuronsavas szérumot is belekeverni, mert könnyen textúrálhatod a krémedet.

    Normál bőr

    Ha normál bőrű vagy, akkor széles mozgástartományod van. Némi kísérletezésre van szükség ahhoz, hogy rájöjj, mi a legjobb a számodra. Minden valószínűség szerint egy könnyű hidratáló krém és hialuron kombináció lehet a legjobb megoldás.

    Kombinált vagy zsíros bőr

    Ha vegyes bőrű vagy, és nagyon könnyű hidratálót használsz, érdemes maradnod a szokásos hidratálókrém mellett, vagy ha soknak érzed, keress egy hűsítő, hidratáló folyékony formulát! Például a prémium (és természetesen az alkoholmentes) kiegészítők nagyon jó ötlet.

    Talán többen használnak hialuronsavas szérumot, mint kiegészítők – ez a trükk nyáron nagyszerű lehet, különösen, ha nagyon zsíros bőröd van. Ha jobban szereted a kombinált + dehidratált kombinációt, a hialuronsavas szérum mellett használhatsz egy enyhe és hidratáló antioxidáns szérumot is, ami szuper választás lesz.

    Retinol

    Szuper hírünk van azoknak, akik makacs bőrproblémákkal küzdenek, ezért fontos számukra, hogy ne hagyják abba a kezelésüket. Nagyjából továbbra is használhatod bármelyik szérumot, ahogy korábban tetted, hacsak nem gondolod, hogy a bőröd nehezen viseli, nincs okod félretenni bármit is csak azért, mert nyár van.

    Mindazonáltal egy kicsit tovább megyünk a retinol kérdésével kapcsolatban, mert sok téves információ van róla. Egyértelmű téves információ, hogy a retinol a glikolsavhoz hasonlóan növeli a bőr fényérzékenységét.

    Tudnod kell, hogy a retinoidok a glikolsavval ellentétben nem növelik a bőr fényérzékenységét. A retinoidok (retinol, retina, HPR vagy Granactive Retinoid) maguk is fényérzékenyek, ami azt jelenti, hogy elveszítik erejüket fény hatására, de nincs fényérzékenyítő hatásuk a bőrre. Ez valójában azt jelenti, hogy a legjobb a retinolt éjszaka használni a bőr maximális védelme érdekében. Ez semmiképpen sem jelenti azt, hogy a fényvédő krém kevésbé fontos a retinol számára. Ha nem akarsz fényvédőt használni, a retinol jót fog tenni a bőrödnek.

    Érdemes egy antioxidáns koktélt vagy C-vitamin szérumot beépíteni a rutinodba, mert ezek sokat segíthetnek a fényvédődnél. A tiszta C-vitamin jeleskedik ebben, és a jobb eredmény érdekében érdemes olyan szérumot választani, amely E-vitamint és ferulinsavat is tartalmaz, együtt mindhárom hatásosabb ebből a szempontból, mint a C-vitamin önmagában.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!