2022. december 4. vasárnap
More

    A következőkre kell odafigyelned, ha egészséges reggelit szeretnél enni

    A reggelit nem véletlenül tartják a nap legfontosabb étkezésének – kihagyása 55%-kal növelheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.


    Emellett a reggeli viszonylag korai, 8:30 előtti elfogyasztása csökkenti a vércukorszintet és az inzulinrezisztencia kialakulásának valószínűségét.

    Küzdj a cukorbetegség ellen egészséges reggelivel

    Bár valószínűleg ismerősen cseng a mondás: “egyél, mint egy király”, sokan hajlamosak arra, hogy egy csésze kávéval kezdjék a napot egy kiadós étkezés helyett, valamilyen okból kifolyólag. Pedig egy jól összeállított, tartalmas reggeli rövid és hosszú távon is sokat számít, hiszen nemcsak feltölti az energiaraktárakat, de frissebbnek érezzük magunkat tőle, segít normalizálni a koleszterinszintet, hozzásegít a szükséges vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz, segít elkerülni az anyagcsereproblémákat és fenntartani az egészséges testsúlyt.

    A gyakori kihagyás számos hosszú távú egészségügyi probléma forrása is lehet, mint például a szív- és érrendszeri betegségek, az elhízás és a magas koleszterinszint miatt kialakuló cukorbetegség. Nem véletlen, hogy a nap legelső étkezését tartják a legfontosabbnak is. De mi van akkor, ha valaki már cukorbeteg?

    Ajánló   Tények a cukorbetegségről

    Reggeli cukorbetegség esetén

    A cukorbetegség egy krónikus állapot, amely mára népbetegséggé vált, és évről évre egyre több embert érint. A legfrissebb adatok szerint világszerte mintegy 537 millió felnőtt él cukorbetegséggel, Magyarországon több mint 1,1 millió felnőtt és több mint 5000 gyermek. A cukorbetegségnek két fő típusa van, az érintettek több mint 90%-a 2-es típusú cukorbetegségben szenved, annak ellenére, hogy ez a betegség nagyrészt a túlsúly és a mozgásszegény életmód következménye, és az 1-es típussal ellentétben életmódváltással megelőzhető lenne.

    A rendszeres testmozgás mellett a változatos étrend, beleértve a jó reggelit a nap kezdetén, kulcsfontosságú része mind a cukorbetegség megelőzésének, mind kezelésének. Ez elsőre időigényesnek és nehéznek tűnhet, mivel a cukorbetegség egyik elsődleges célja a vércukorszint szabályozása a szénhidrátbevitel csökkentésével, és a legnépszerűbb reggelik meglehetősen magas szénhidráttartalmúak.

    Érdemes azonban időt szánni egy fehérjében és rostokban, egészséges zsírokban és mérsékelt szénhidrátokban gazdag étkezés összeállítására, mivel cukorbetegként a reggeli kihagyása, a napközbeni nassolás és az ebéd és vacsora utáni rossz ételválasztás túlzott vércukorszinthez és az anyagcsere-folyamatok felborulásához vezethet.

    Ajánló   Mi a cukorbetegség?

    Erre érdemes odafigyelni

    – A fehér kenyeret célszerű teljes kiőrlésű fajtákkal helyettesíteni, amelyek nemcsak egészségesebbek, de laktatóbbak is.

    – A lekvár helyett próbáljuk ki a banánpürét, de jó választás lehet még az alacsony zsírtartalmú sajt, a túró némi apróra vágott friss datolyával vagy dióvajjal.

    – Korlátozd a sütemények fogyasztását.

    – Sütéskor fontos, hogy korlátozd az olaj mennyiségét, vaj helyett használj növényi olajokat, például napraforgó-, olíva- vagy repceolajat.

    – A rostbevitel növelése érdekében a gabonaféléket gyümölcsökkel vagy zöldségekkel kell keverni. 

    – A vörös és feldolgozott húsok helyett ajánlott fehér húst vagy halat fogyasztani. 

    – Még a 100%-os gyümölcslevek és turmixok is tartalmaznak szabad cukrokat, így könnyű akaratlanul is túlzásba esni. A friss gyümölcsök előnyösebbek, de ha mégis inkább ital formájában fogyasztod, korlátozd a mennyiséget napi 150 ml-re, és lehetőleg magad készítsd el.

    – A “tányérmodell” használata segít eldönteni, hogy mennyit fogyassz. Ez egy egyszerű módja az adagméretek megismerésének. Képzelj el egy tányért. Osszd három részre. Mindegyik részbe tegyél különböző élelmiszercsoportokat. A tányér egyharmada legyen keményítőtartalmú köret (pl. burgonya, rizs, bulgur); egyharmada legyen zöldség vagy saláta; a harmadik harmad pedig hús vagy más fehérjében gazdag étel (pl. hal, tojás).

    Bár a jól megtervezett, változatos étrend segíthet mind a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében, mind a betegség ellenőrzésében, ha már kialakult, fontos, hogy még akkor is fordulj orvoshoz, ha jelentéktelennek tűnő tüneteket tapasztalsz, például gyakori szomjúságot, lassan gyógyuló sebeket, homályos látást vagy bőrelváltozásokat, mivel a korai felismerés és a megfelelő kezelés segíthet megelőzni a maradandó egészségkárosodást.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!