2022. november 29. kedd
More

    Ezeket ne fogyaszd, ha vigyázni akarsz a hormonháztartásodra

    Megmutatjuk, hogy az élelmiszerek túlzott fogyasztása a hormonális homeosztázis zavarához vezethet. Mindannyian tudjuk, hogy amit eszünk, az nagyban befolyásolhatja egészségünket, testi funkcióinkat, sőt érzelmeinket is. Fontos tudni, hogy bizonyos élelmiszerek hormonális egyensúlyunkat is felboríthatják, ezért fogyasztásuk biztonságos. Szabó Luciát, a Budai Endokrinközpont táplálkozási szakértőjét kérdeztük, mit együnk mértékkel.


    Túl kevés vagy túl sok bizonyos hormon nagyon kellemetlen tünetekhez és betegségekhez vezethet, mint például inzulinrezisztencia, PCOS, pajzsmirigy problémák. A hormonális egyensúly több okból is felborul, de a hibás gyakran az életmódunk. A mozgáshiány vagy a pihentető alvás mellett az elfogyasztott ételek nagyban befolyásolhatják endokrin rendszerünket, ezért érdemes tudni, hogy mely ételek bonthatják meg ezt a kényes hormonháztartást.

    Szójabab

    Bár a szója nagyon magas fehérjetartalmú összetevő, a hormonális egyensúlyhiányban szenvedőknek óvatosan kell bánniuk vele. A szójabab fitoösztrogéneknek nevezett anyagokat tartalmaz, amelyek ösztrogénként működnek a szervezetben. Az ösztrogéndominanciában vagy pajzsmirigybetegségben szenvedőknek csökkenteniük kell a bevitelüket, vagy kerülniük kell őket.

    Ajánló   Pajzsmirigybetegségek

    Kávé

    Egyes kávéknak és a bennük lévő koffeinnek jótékony hatásai vannak, amelyek segíthetnek megbirkózni a fáradt reggelekkel. De ha valaki túl sokat iszik belőle, az megemeli a kortizolszintjét, azaz a stresszhormon szintjét. Ha a mellékvesék túl sokáig termelnek túl sok kortizolt, előbb-utóbb kimerül, és mellékvese-fáradtság alakul ki. A szervezet cirkadián ritmusát is érdemes figyelembe venni. Reggelente magas a kortizolszint a szervezetben, és ahogy a szervezet felébred, 10-11 órakor érdemes kávét inni, amikor a kortizolszint csökkenni kezd, és fáradtabbnak érezzük magunkat. Az USDA ajánlásait követve napi 400 mg koffein fogyasztása továbbra is biztonságos.

    Ajánló   Milyen hatásokat köszönhetünk a kávénak?

    Goiterogén növények

    A goitrogének azok, amelyek nagy mennyiségben befolyásolják, gyakran gátolják a pajzsmirigy egészséges működését. Ide tartoznak az úgynevezett keresztes virágú zöldségek: brokkoli, karfiol, kelbimbó, káposzta. Pajzsmirigy alulműködés esetén csökkenteni kell ezeknek a zöldségeknek a fogyasztását. Ilyenkor hetente egy-két adag főtt karfiol ehető fedetlenül.

    Ajánló   Pajzsmirigy alulműködés

    Alkohol

    Az alkohol megzavarja az átlagos inzulintermelést és rontja a nemi hormonok termelődését. Férfiaknál csökkenti a tesztoszterontermelést, nőknél pedig megzavarhatja a menstruációs ciklust, amellett, hogy károsan befolyásolja a stresszhormon szintjét. Kezdetben az alkohol javítja a hangulatot a szerotoninszint növelésével, de aztán mélyre hat. Ez az ital a hipotalamuszra és az agyalapi mirigyre hat, amelyek nagyon fontos hormontermelő területek.

    Ajánló   Az alkohol káros hatásai

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!