2022. október 6. csütörtök
More

    Ezért egészséges az extra szűz olivaolaj

    Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy az extra szűz olívaolaj fogyasztása számos egészségügyi előnnyel jár. Lássuk, mitől különleges az extra szűz olívaolaj a többi étolajhoz képest.


    “Számos kutatás kimutatta, hogy az olívaolaj, különösen az extra szűz olívaolaj fogyasztása számos jótékony hatással lehet az egészségünkre. Például a spanyolországi Predimed-tanulmány (a mediterrán diéta valaha volt legnagyobb randomizált, kontrollált vizsgálata) azt találta, hogy az extra szűz olívaolajjal kiegészített mediterrán diétát evő nőknél 62 százalékkal kisebb az esélye a mellrák kialakulásának, mint azoknál, akik alacsony zsírtartalmú diétát követtek. A tanulmány azt is kimutatta, hogy nem csak a mellrák ellen véd az extra szűz olívaolaj, de a 2-es típusú cukorbetegség, sőt az Alzheimer-kór ellen is.

    De mitől jobb és egészségesebb ez az olaj, mint a többi étolaj? Hoffman szerint a válasz az összetételében rejlik. Az extra szűz olívaolaj a zsírtartalom mellett sok más természetes összetevőt is tartalmaz, köztük polifenolokat. A polifenolok természetesen előfordulnak a növényekben, és számos pozitív egészségügyi hatással járnak összefüggésbe, beleértve a szív- és érrendszeri betegségek és a kognitív károsodások kockázatának csökkenését. Emellett a polifenolok támogatják a bélflóra harmonikus működését. Az extra szűz olívaolaj fogyasztása nagyon jó a szív számára, mivel polifenoljai gátolják a koleszterin oxidációját. Ez az a folyamat, amelynek során a koleszterin reakcióba lép az oxigénnel, és oxidatív módon károsítja az ereket.

    Elmondta, hogy az extra szűz olívaolaj nagyon magas polifenoltartalmú, mert egyszerű préseléssel vonják ki az olajbogyóból. Másrészt más olívaolajokat erősen feldolgoznak, ami a polifenolok nagy részének elvesztését eredményezi. A többi sütőolajat, legyen az napraforgó vagy repce, magvakból nyerik. Olajtartalmának kinyerése a magvakból azonban rendkívül nehézkes, ezért hőkezeléseket és oldószereket is alkalmaznak a folyamatban. Ezért, bár polifenolok jelen vannak a napraforgóban és a repcében, alig jutnak el a végtermékig.

    A repceolajat gyakran az extra szűz olívaolaj rendkívüli alternatívájaként emlegetik. Egy táplálkozási szakember szerint azonban annak ellenére, hogy tudományos eredmények szerint a hidegen sajtolt repceolaj átmenetileg csökkentheti a koleszterinszintet, nincs bizonyíték arra, hogy csökkentené a magas koleszterinszinttel összefüggő betegségek kockázatát.

    “Természetesen a legtöbben olajat használnak sütéshez, azonban ha az olajat túl magas hőmérsékletre hevítik, akkor reakcióba lép a levegő oxigénjével, amitől az olaj zsíros komponensei lebomlanak. Ez olyan káros vegyületek képződéséhez vezethet, amelyek irritálhatják a szemet, sőt rákkeltő anyagokat is okozhatnak. A repceolaj különösen érzékeny erre a folyamatra – ezt nevezik oxidációnak –, különösen, ha többször használják nagy mennyiségű olajban történő sütéshez” – hangsúlyozza Hoffman. A polifenolok segítenek megakadályozni a zsírok oxidációját, így az extra szűz olívaolaj magasabb hőmérsékleten is stabil marad. De az olyan olajok, mint a repceolaj, alacsonyabb polifenoltartalmúak, így zsírsavaik is érzékenyebbek a hőkezelésre.

    Fontos az extra szűz olívaolaj stabilitása szempontjából is, amely főleg egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmaz. Ezek egyszerre egészségesek és antioxidáns hatásúak. Bár a repceolaj nagy mennyiségű egyszeresen telítetlen zsírsavat is tartalmaz, nagy mennyiségben tartalmaz egy többszörösen telítetlen zsírsavat is, az alfa-linolénsavat. Ez utóbbi korántsem stabil az oxidáció szempontjából, ami egy másik oka a repceolaj szerencsétlen túlmelegedésének.

    Míg a kókuszolajat gyakran halljuk, mint egészséges sütési lehetőséget, Hoffman szerint nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy gazdag telített zsírsavakban, amelyek jelentősen megemelhetik a “rossz” koleszterin, az LDL-koleszterin szintjét. Az emelkedett LDL-koleszterinszintet azonban összefüggésbe hozták a szív- és érrendszeri betegségekkel, és tudományos bizonyítékok vannak arra vonatkozóan, hogy a kókuszolaj növeli a szívbetegségek kockázatát.

    „Az extra szűz olívaolajjal kapcsolatos létfontosságú információk hatékonyabbnak tűnnek, ha a mediterrán étrend részeként fogyasztjuk – gyakran sok zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyeseket, magvakat, halat és olívaolajat. Ennek oka lehet az extra szűz olívaolaj és a benne található hasznos polifenolok kölcsönhatása más élelmiszerekkel, beleértve a zöldségeket is, amelyek szintén az étrend részét képezik. A mediterrán étrendet számos krónikus betegség, például rosszindulatú daganatok, szív- és érrendszeri betegségek és Alzheimer-kór csökkent kockázatával hozták összefüggésbe. Éppen ezért megéri egy kicsit többet költeni extra szűz olívaolajra.” – mondta Hoffman.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!