2022. július 6. szerda
More

    Amit a burgonyáról tudni kell

    A “föld almája” Dél-Amerikában őshonos, és a szegény ember kenyereként is ismert. Ma Európa a legnagyobb burgonyatermesztő kontinens. Alapélelmiszernek számít, de állati takarmányozásban is használják, a szeszesital- és a gyógyszeripar is igényeli. A csucsorfélék családjába tartozik, a paprika, a paradicsom és a padlizsán rokona.

    Sokaknak csak a fagyasztott elősütött krumpli, a magas sótartalmú burgonyaszirom, a porpüré vagy a majonézes krumpli jut eszébe a karácsonyi sült halhoz. Ha azonban teljes ételként, főzve vagy sütve fogyasztjuk, nagyon előnyös.

    A szénhidrát-keményítő tartalom (18-20g/100g) mellett magas C-, B1-, B2-, B6- és A-vitamin-tartalommal, különféle ásványi anyagokkal is rendelkezik. Kiváló káliumforrás: káliumtartalma 340mg/100g. Nem túl magas a fehérjetartalma, de az összetétele kedvező, ezért jól hasznosítható. Ez az egyik első táplálék kisgyermekek számára a szoptatás után. A diétás konyhában is megvan a helye, mert könnyen emészthető, persze kevés zsírban sütve.

    Édesburgonya

    A burgonyánkhoz kapcsolódó név az édesburgonya. Neve ellenére semmi köze a burgonyafélékhez: egy másik növénynemzetségbe, a hajnalkák családjába tartozik. Sőt, az íze sem hasonló. Sok trópusi éghajlaton élő ember, például a pápuák számára a legfontosabb táplálék.

    Vásárlás, tárolás

    A burgonyának csak a gumóját fogyasztjuk, a növények levelei, virágai, termései, csírái ehetetlenek, sőt mérgezőek! A gumók azonban szinte egész évben megtalálhatók a piacokon és az üzletekben. Száraz pincében közel egy évig eltartható, viszonylag korán tavasszal lelhetünk újburgonyára.

    Vásárláskor ügyeljünk arra, hogy egészséges, szilárd, steril, penész- és vegyszerszagtól mentes gumókat válasszunk. Kerüljük a már csírázni kezdett zöldhéjú gumókat is. Fény hatására nemcsak a gumók csíráznak ki, hanem mérgező szolanin is képződik bennük.

    Gumóit – sok más zöldséggel ellentétben – főzik vagy sütik, bár egyesek a nyers burgonya megszállottjai. Használható levesekhez, zöldségekhez, omlettekhez, pitékhez, burgonyagombócokhoz, burgonyakrokettekhez, burgonyasalátához stb.

    Javasoljuk, hogy a burgonyáról vágd le az esetleges zöld részeket, és a zöld héjú gumókat alaposabban meghámozd meg.

    Amire figyelj

    A magas keményítőtartalmú élelmiszerek, mint például a kenyérfélék, a gabonafélék és a burgonya, a túlfőzés miatt gazdagok úgynevezett akrilamidokban, amelyekről kimutatták, hogy különböző DNS-károsodásokkal és rák kialakulásával is összefüggésbe hozhatók. Hogyan kerülhetjük el a káros vegyületek képződését?

    Bármit is sütünk, vigyázzunk, ne süssük túl sötétre! Ha burgonyát sütünk, válasszuk az aranybarna színt. Ha a burgonyát a szabadban, például a grillen készítjük el, az egész gumót a héjában sütjük. Így még ha véletlenül is odaég, a káros anyag a héjban marad.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!