2022. december 6. kedd
More

    Vitaminból mennyi az elég?

    Naponta tűnnek fel az erőnk megsokszorozódását, állandó frissességet, kicsattanó egészséget igérő új varázsitalok, energia- és vitaminbombák. A harsogó reklám sokakat ezek rendszeres vásárlására és fogyasztására sarkall. A túlzott buzgalom okozhat-e kárt szervezetüknek?

    Világszerte tombol a vitamin-kultusz. Egymást túllicitáló reklámok hirdetik a különféle vitaminkombinációk, tabletták és kapszulák, élelmiszerkiegészítők rendkívüli hatását. Hihetünk az öndicsérő tévéklipeknek, pr-cikkeknek?

    Dr. Zajkás Gábor táplálkozástudós, az Országos Élelmezéstudományi Intézet (OÉTI) igazgatóhelyettese válaszában igyekszik óvatosan fogalmazni:

    – Vitaminra szüksége van az emberi szervezetnek, ez nem is lehet vitás. A mennyiség körül azonban sokféle szélsőséges téveszme is napvilágot lát. A szakemberek pontosan tudják, hogy általános receptet nem lehet adni, mindenkire érvényes vitaminszükségletről, mert ebben különféle körülmények játszanak szerepet, mint például az életkor, a testsúly, az általános fizikai állapot, a sport, a nehéz fizikai munka, a terhesség, a szellemi igénybevétel, vagy akár egy betegség utáni állapot. Egyes esetekben – átmenetileg – tehát a normális vitaminszükségletnek akár háromszorosára is szüksége lehet a szervezetnek.

    – Meg lehet-e határozni a vitaminszükséglet felső határát, azt, hogy mennyi az elég és mennyi a sok?

    – A határ semmiképpen sem a “csillagos ég”, ahogy némi túlzással mondani szokták. Azt mindenki tudja: ha kevés a vitamin a szervezet szükségletéhez képest, akkor jellegzetes hiányállapot lép fel. Ennek a tünetei változatosak. Lehet vérszegénység, hajhullás, az immunrendszer csökkent működése, előidézhet a vitaminhiány gyomor- és bélrendszeri zavarokat, csontfejlődési rendellenességeket. Ezt nagyjából tudják az emberek, már az iskolában is hallhattak róla. Arról viszont sokkal kevesebben vesznek tudomást, hogy – bár sokféle multivitamin van forgalomban -, olyan nem létezik, amely minden szükséges anyagot tartalmaz. Hiába kap be tehát valaki naponta akár egy tucat tablettát a készen kapható vitaminokból, ezzel semmiképpen nem pótolhatja azokat a természetes vitaminokat amelyek a gyümölcsökben, zöldségekben találhatók és azokat a fontos nyomelemeket, például a cinket és a vasat, amelyeket a húsfélék, a tejtermékek, vagy a tojás tartalmaz. A rendszertelen táplálkozás, a rohanó élet sokakat késztet a nem “rendeltetésszerű” vitaminfogyasztásra – ismeri el az OÉTI igazgatóhelyettese.

    Származhat-e valamilyen kár a vitaminok túladagolásából?

    – De mennyire! És ez minden vitaminra érvényes, bár főképpen az A-, és a D-vitamin túlfogyasztása okoz nem kívánt tüneteket. Ezek hosszan felszívódó, zsírban oldódó vitaminok, míg például a B-, és a C-vitamin vízben oldódik és gyorsabban ürül ki a szervezetből. Persze ez utóbbiak sem annyira gyorsan, mint azt Szent-Györgyi Albert, a C-vitamin felfedezője gondolta annak idején, aki ezért is fogyasztotta nagy mennyiségben. Azóta sokat fejlődött a vitaminkutatás és kiderült, ha valaki megadózist szed különféle vitaminokból, akár súlyos, toxikus állapotba is kerülhet tőle. A vitaminoknak sajátos tulajdonsága, hogy a szervezet sem előállítani, sem pedig tárolni nem képes őket huzamosabb ideig. Tehát nem érdemes nyáron sok vitamint fogyasztani, azzal a céllal, hogy télre raktározódjon a szervezetben. Vitaminra télen is rendszeresen szükségünk van, s a leghelyesebb ezt napi ötszöri – gyümölcsöt és zöldséget egyaránt tartalmazó – étkezéssel bevinni.

    – Meghatározható, hogy mennyi a kiegyensúlyozott, abszolút helyes vitaminfogyasztás?

    – Természetesen. A szakemberek számára forgalomban van egy hivatalos, nemzetközi ajánlások szerint készült, időnként felfrissített tápanyag táblázat, amely részletesen feltünteti: mennyi vitaminra van szüksége naponta gyereknek, nőnek, férfinak, korcsoportos bontásban. Az átlagembernek azonban elég, ha változatosan, egészségesen táplálkozik, anélkül, hogy táblázatokat böngészne, mennyiségeket méricskélne. Ezzel egészségét, jó közérzetét megőrizheti. Ha mindezek mellett olykor úgy érzi, szüksége van egy kiegészítő vitaminkúrára, a legtöbb féle összetevőt tartalmazó készítményt válassza, ne feltétlenül a leginkább reklámozottat és a legdrágábbat.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!