2022. szeptember 28. szerda
More

    Tények a vitamintablettákról

    Előző cikkünkben már érintettük a vitaminokat és azoknak a fajtáit.

    A vitaminoknak tehát két fajtája van: vízben oldódó és zsírban oldódó vitaminok. Az első csoportra jellemző, hogy nem tudja a szervezet elraktározni, a csak a szükséges mennyiség szívódik fel, a többi pedig a vizelettel távozik a szervezetből, ezáltal minden nap pótolnunk kell a szükséges mennyiséget. A zsírban oldódóakra pont ezek ellenkezője igaz: a zsírszövetekben és a májban el tud raktározódni, nem ürül ki a szervezetből a felesleg, így a túladagolás veszélye fennáll, valamint nem kell minden nap bevinnünk a szükséges mennyiséget a szervezetünkben, azonban télen nem árt kicsit többet elraktároznunk. A zsírban oldódó vitaminok az A-, a D-, az E- és a K-vitamin, az összes többi pedig vízben oldódik fel.

    Ha táplálékból nem tudjuk elegendő vitaminhoz juttatni a szervezetünket, gyakran nyúlunk vitamintablettákhoz és más étrendkiegészítőkhöz. Mostani cikkünkben ezek helyes szedésének módjáról, előnyeiről, illetve hátrányairól lesz szó.

    A vitamintabletták előnyei

    • Azáltal, hogy a táplálékból hiányzó vitaminokat tabletták formájában pótoljuk a szervezetünkben, elkerülhető a vitaminhiány.
    • Energiát ad a mindennapokra és a koncentrációképességet segít fejleszteni.
    • A nagyobb terhelések esetén, valamint terhesség, szoptatás, betegségek időszakában a szervezet jobban igénybe van véve, amihez a szokásos vitamin mennyiség már nem biztos, hogy elég. Ezeknek az extra veszteségeknek a pótlására kiválóak a vitaminkészítmények, de mindig ügyelj arra, hogy ezeket se vidd túlzásba.
    • Manapság a zöldségek és a gyümölcsök nem tartalmaznak annyi vitamint, mint sok évtizeddel ezelőtt, így táplálékból sem biztos, hogy fedezni tudod a szükségleteid. A vitamintabletták segítenek ezen.

    A vitamintabletták hátrányai

    • Fennállhat a legtöbb vitamin (főleg a vízben oldódóak közül) esetében a kockázata a túladagolásnak. Ennek következményei, hogy fáradtabb leszel, émelyegni vagy hányni fogsz, székrekedésed vagy hasmenésed lesz, álmatlanságban fogsz szenvedni, verejtékezni, szorongani fogsz, depresszió alakulhat ki, gyorsabbá válhat a szívverésed, légzési nehézségeid lehetnek, valamint veseelégtelenség is kialakulhat. Figyelj tehát mindig oda a mértékekre!
    • Nem mindegyik készítmény ugyanolyan hatásos. Vitamintól is függhet, gyártótól, de fajtától is. A rágótabletták és a szérumok például sokkal jobban felszívódnak, mint a kapszulák.
    • Nem mindegyik készítmény biztonságos. Ügyelj arra, hogy leginkább patikákból vagy gondosan bevizsgált helyekről szerezd be a vitaminpótlót.
    • A szedett gyógyszereiddel keresztreakciók léphetnek fel, így mindig kérd ki az orvosod véleményét, mielőtt ilyen étrendkiegészítőkhöz nyúlsz.
    • Emellett allergiás reakciókat is okozhatnak, amennyiben olyan összetevőt tartalmaznak, amire érzékeny vagy. Olvasd el mindig a csomagoláson lévő összetevőket!

    Étrendkiegészítők szedése

    • Amikor felmerül az ötlet, hogy vitaminok pótlására étrendkiegészítőket szedj, mindig vedd figyelembe az életkorod, a nemed és a fizikai aktivitásod. Ezeknek megfelelően dönts!
    • Kúraszerűen alkalmazzuk őket, ne folyamatosan. A téli időszakban például rendben van, ha szedsz kiegészítőt, a melegebb évszakokban pedig vizsgáltasd ki, van-e valamiből hiányod. Érdemes kimenni a friss levegőre, táplálkozásból fedezni a szükséges vitamin mennyiséget, de, ha erre nincs lehetőséged, szedj olyan vitamintablettákat, amiket nem tudsz kellőképp bevinni más forrásból.
    • Betegségek esetén vagy azok megelőzésére nagy segítség.
    • Mindig étkezés közben vagy után szedd be a napi adagod, mert az étellel könnyebben szívódik fel.
    • Vas szedése mellett ne szedj kalciumot, ezt és a magnéziumot pár óra elteltével vedd csak be, mert csökkentik a vas felszívódási esélyeit, a C-vitamin viszont elősegíti azt.
    • D-vitamint a legtáplálóbb étkezésed közben vagy után szedd be a nagyobb hatás érdekében.
    • K-vitamint ne szedj, ha vérhígítót vagy szívgyógyszert szedsz, mert befolyásolja a hatásukat.
    • Savlekötők esetén pár órát várj a gyógyszer után a vitaminokkal.
    • Ne kávéval vedd be!
    • Fontos szem előtt tartani, hogy a vitamintabletták és egyéb étrendkiegészítők nem a táplálkozás kiváltására vannak kitalálva, hanem azok kiegészítésére. A kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozást nem tudják helyettesíteni.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!