A fogyasztói szokások jelentős megváltozása következtében létrejövő „sharing economy” cégek „teremtő rombolással” forgatnak fel teljes iparágakat, jelentősen meg fogják változtatni az üzleti környezetünket. Mára már világméretű cégekké nőtték ki magukat.
4 fő gazdasági és társadalmi változásról tudunk, melyek hozzájárultak a modell gyors elterjedéséhez:
- Fejlett digitális platformok és eszközök elterjedése
- Törekvés az anyagi források racionálisabb felhasználására, gazdasági racionalitás
- Új fogyasztói igények – szorosabb együttműködés és a tulajdonhoz való viszony megváltozása, környezettudatosabb fogyasztás
- Társadalmi változások – globalizáció és urbanizáció.
A sharing economy lényege, hogy a felhasználók megosztják egymással a kihasználatlan kapacitásaikat, erőforrásaikat (pl. tárgyi eszköz, szolgáltatás, pénz), on-demand jelleggel (a fogyasztási igény felmerülésekor azonnal), rendszerint egy IT platformon keresztül közvetítik azt a felhasználni kívánók felé bizalmi alapon, kiemelt jelentőséget tulajdonítva a személyes interakciónak, közösségi élménynek, törekedve a fenntarthatóságra.