2022. május 16. hétfő
More

    A fogyókúra – Egy kicsi mozgás mindenkinek kell…

    Senki sem elégedett maradéktalanul a külsejével, testsúlyával. A sovány hízni szeretne, a kövér fogyni. Az egészséget kímélő, tartós fogyáshoz – az úton-útfélen ajánlgatott csodaszerekkel szemben – diétára és sok mozgásra van szükség – tanácsolja a tévé-doktor.

    Talán minden második felnőtt ember tett már kísérletet fogyókúrára. Színes képeslapok fogyókúrás rovatai hetente kínálnak jobbnál jobb “csoda-recepteket”, fogyókúrás módszereket, azonnali eredményt produkáló étrendet vagy “varázskúrát”. Ezek közül meglepő módon némelyek diéta és mozgás nélkül kínálják receptjeiket. Ez nem megy! Étrendi megszorítások és több testmozgás nélkül hatékony fogyókúra – az orvostudomány mai állása szerint – képtelenség.

    Diéta és testmozgás

    Orvosok, táplálkozási szakemberek által javasolt diéták, mozgás-programok igen jó tájékozódást nyújthatnak a fogyni vágyóknak, bár ebben az esetben is ajánlatos felvenni a kapcsolatot háziorvosunkkal. Az az eredményes módszer, amely teljes mértékben egyénre szabott. Orvosunk ismer bennünket, tisztában van betegségeinkkel, és tanácsaival, irányítása alatt hatékonyan kezdhetünk neki egy fogyókúrás időszaknak.

    Nem tévedés: időszaknak, mert egy valóban fogyni akaró embernek hónapokra, de inkább évekre fel kell készülnie, hogy étkezését, életmódját gyökeresen és tartósan megváltoztassa. Ellenkező esetben minden kúra rövid hatású, átmeneti, részleges, és minden pillanatban fennáll a visszahízás lehetősége.

    Ha a súlytöbblet az ideális testsúly 20 százalékánál nem több, akkor az egyénre lehet bízni a fogyókúra menetét, külön orvosi megszorítás nem szükséges. (Az ideális testsúly kérdésében konzultáljunk háziorvosunkkal!)

    20-40 százalékos súlytöbbletnél a nőknek 1200-1400, a férfiaknak 1400-1800 kalóriát tartalmazó étrendet és hosszú távú életmódváltást, rendszeres mozgást ajánlunk.

    40 százalék fölötti elhízásnál, akár intézeti elhelyezéssel, igen alacsony, 400-800 kalóriás diétát, mozgást kell alkalmazni. (A kalóriák kiszámításánál használjuk a minden patikában kapható kalória-táblázatot.)

    Minden fogyókúrás módszernél fontos a lassú, fokozatos haladás: heti 1 kilogramm leadása tűnik ideálisnak. Ajánlatos különböző étvágycsökkentő rostkoncentrátum fogyasztása: búzakorpa, zabkorpa, dúsított, ízesített rostkoncentrátumok. Ezek korlátlanul beszerezhetőek, általában por alakban árusítják, és vízben, tejben oldva fogyaszthatók.

    Fogyókúrás veszélyek

    Óvatosan bánjunk a divatos fogyókúrákkal!

    Egyik ilyen a híres pont-diéta, amelyet nagyon sokan alkalmazták már. Azért nevezik így, mert a tápanyagok pontértéket kapnak. A szakemberek szerint ez kimondottan érelmeszesedésre hajlamosító, koleszterinszint-emelő, egészségtelen diéta.

    A másik divatos módszer az úgynevezett Hollywood-diéta, amelynél a napi 3-6 tojás az alap, és ehhez sovány húsok és halak társulnak, napi 700 kalóriában. Hátránya, hogy a túl alacsony kalóriaszint miatt a szervezet csökkenti az anyagcserét, s ez hosszú távon gátolja a fogyást.

    A tejkúra mellett (napi 2 liter) a vas, a vitamin s a rost pótlása szükséges.

    A felező diétára vállalkozóknak erős éhségérzettel kell megküzdeniük, míg a testkontroll-diéta 1200 kalóriáját egyenletesen elosztva mindenféle misztifikálás nélkül is alkalmazhatjuk, és ugyanazt az eredményt érhetjük el.

    Minden fogyókúránál alapelv legyen a kiinduló testsúlyhoz igazodó kalória csökkentés és a megfelelő testmozgás – mindez a fokozatosság elvének betartása mellett.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!