2022. május 16. hétfő
More

    Ízletesen, de egészségesen!

    Az étkezéssel nemcsak a szükséges energia forrását adjuk meg szervezetünknek, hanem az elemózsia feldolgozásának terhét is. Manapság pedig mind több idegen, néha ártalmas anyagot is. Hogyan kell helyesen összeállítani étrendünket?

    Kezdjük egy Hippokratesz-i idézettel: “Étketekben lesz gyógyulástok”. Egészségünkben rendellenességek akkor jelentkeznek, ha megsértjük az élet természetes törvényeit. Az elfogyasztott étel és egészségünk közti szoros összefüggés régóta ismert, csak feledésbe merült. Korunk emberének katasztrofális fizikai hanyatlása helyezte újra előtérbe az étkezés fontosságának felismerését.

    Evés után álmosan

    Szervezetünkben az emésztés igényli a legtöbb energiát (ezért álmosodunk el egy kiadós étkezés után). Célunk: az étkezéssel energiát szolgáltatni a testnek, és csak annyi energiaelhasználásra kényszeríteni az emésztés során, amennyi feltétlenül szükséges. Étkezési módunk nagy hibája, ha főleg feldolgozott ételeket fogyasztunk, ezáltal megváltozik az étel jellege. A test nem tud ennyi nem természetes anyaggal megbirkózni, így rendszeresen túldolgoztatjuk. A visszamaradó, kiürülni nem tudó hulladék mérgezi szervezetünket. Az elhízás egyik fő forrása: a haszontalan és veszélyes anyagokat a szervezet a zsírszövetben és az izmok környékén raktározza. Hízásra nem hajlamos emberekben a toxinok (mérgező anyagok) raktározási helye főleg az izületi felszíneken, és az erekben van. Ez sem jobb, mint a háj.

    A helyes étrend: 50-60 százalékban nagy víztartalmú ételek (gyümölcs, zöldség, nem tartósított, nem feldolgozott táplálék), 40-50 százalékban gabonafélék, húsok, tejtermékek. Ezzel az étrenddel a szervezet ideális sav-bázis egyensúlya is fenntartható. A méregtelenítés a nagy víztartalmú ételek (gyümölcsök, zöldségek) segítségével megy végbe. A gyümölcsökben és a zöldségekben a víz, a vitaminok és az ásványi anyagok jól felszívódó formában találhatók. Sajnos, vegyes táplálkozás ellenére is kialakulhat hiányállapot a kemikáliák növényekre, talajra, vízre gyakorolt káros hatásai miatt. Ilyenkor szükség lehet szintetikus vitamin- és ásványi anyag pótlásra.

    Csak előtte, utána soha!

    A nyers, nem cukrozott gyümölcs tökéletes táplálék! Tápláló és tisztító hatása van. Ajánlatos étkezés előtt fogyasztani a gyümölcsöt. A gyümölcs, mint az étkezés utolsó fogása a civilizált táplálkozási szokások nagy hibáinak egyike. Ne tegyük! Gyümölcsevés után 30 perccel bármit fogyaszthatunk, mert a gyümölcs a gyomorban csak előemésztődik, ezért áthaladása igen gyors.

    Amit a húsevésről jó tudni: egy nap csak egyszer együnk húst, azt is csak helyes kombinációban, zöldségekkel, salátákkal. Tartsunk húsmentes napokat. Az alapvető étrendet ki lehet egészíteni hallal, tojással, hússal, de semmi szükség arra, hogy ezeket naponta fogyasszuk. A húsokat az ízletesség, és az emészthetőség kedvéért praktikus pácolni, de csak növényi fűszerekkel, sóval és olajjal, soha ne tejjel vagy alkohollal.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!