2022. május 16. hétfő
More

    Egészség – Prosztatarákot okozhat a multivitamin

    A multivitamin tabletták túlzott fogyasztása jelentősen növeli a prosztatarák legagresszívabb fajtája kialakulásának kockázatát – figyelmeztetnek amerikai tudósok.

    A nemzeti rákkutató intézet (NCI) munkatársai 295 344 férfit figyeltek meg öt éven keresztül. Kimutatták, hogy azok esetében, akik túllépik a heti hét tablettás multivitamin-adagot, 30 százalékkal nagyobb a valószinüséggel fejlődik ki a prosztatarák legsúlyosabb – hamar áttéteket képző – formája, mint azoknál, akik nem szednek ilyesmit. Az előírt adagolást túllépő fogyasztók ráadásul kétszer nagyobb valószínűséggel halhatnak bele a betegségbe.

    A multivitamin készítmények túlzásba vitt fogyasztása különösen azoknál növeli az ilyen betegség rizikóját, akiknek családjában korábban előfordult már a prosztatarák, és akik szelén, béta-karotin vagy cink táplálék kiegészítőket is szednek.

    Az NCI folyóiratában (Journal of the National Cancer Institute) megjelent tanulmány szerint a forgalmazott multivitamin tabletták sokfélesége miatt a kutatók még nem tudták pontosan megállapítani, hogy pontosan mely összetevők okozzák a megfigyelt hatást.

    Egyébként mostanáig egyetlen kutatás sem igazolta a mesterséges vitaminkészítmények és az ásványi anyagokat tartalmazó táplálék kiegészítők jótékony hatását – utal rá beszámolójában a Reuters munkatársa. Arra viszont már van tudományos bizonyíték, hogy egyes anyagok – köztük az A-vitamin és a vas – nagy adagban mérgezést okoznak, a béta-karotin pedig a dohányosok körében növeli a tüdőrák kockázatát.

    Forrás: MTI

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!