2022. május 22. vasárnap
More

    A-vitamin túladagolás

    Az A-vitamint mérsékelt mennyiségben fogyasztva a szervezet a látás, az immunrendszer reakciójának és a normál szervműködés elősegítésére használja. Ez egy zsírban oldódó vitamin, amely nagy koncentrációban található meg az állati májban, vesében és halolajban, közepes koncentrációban pedig a tejtermékekben és a tojásban. A zöldségek, például az édesburgonya és a sárgarépa szintén mérsékelt A-vitamin források.

    Az állati eredetű élelmiszerek előre elkészített A-vitamint tartalmaznak, amely az emésztés révén könnyen felhasználhatóvá válik a szervezet számára, míg a növényi eredetű élelmiszerek gyakran karotinoidokat tartalmaznak, amelyek a májban A-vitaminná alakíthatók.

    Az élelmiszerekben vagy kiegészítőkben lévő A-vitamin mennyiségét a retinol aktivitási ekvivalens (RAE) jelzi, amely annak mértéke, hogy a különböző A-provitamin-vegyületek, például a béta-karotin milyen gyorsan válnak a szervezet által felhasznált A-vitaminná. Lehetséges, hogy nemzetközi egységekben (NE) is szerepel, de az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság előírásai megkövetelik, hogy az új termékcímkéken a mennyiségeket mikrogrammban (mcg) tüntessék fel.

    Az állati eredetű A-vitamin és a retinoid alapú étrend-kiegészítők napi ajánlott mennyisége emberenként változó:

    • 18 év feletti férfiak : 900 mcg RAE (3000 NE)
    • 18 év feletti nők: 700 mcg RAE (2333 NE)
    • Terhes év feletti emberek 18 : Ellenjavallt (nem ajánlott) a terhesség alatt
    • Szoptató emberek : 1300 mcg RAE

    A felnőtteknek kerülniük kell a 3000 mcg-nál nagyobb RAE (10 000 NE) bevételét. A napi A-vitamin bevitelnek az ajánlott mennyiség közelében tartása a legbiztonságosabb választás, mivel a tartós több bevitel káros lehet. A terheseknek kerülniük kell az A-vitamin-kiegészítők bevételét a terhesség alatt vagy a teherbe esés során, mivel ezek teratogén hatást fejtenek ki, ami az embrió/magzat fejlődési zavarához vezethet.

    Tünetek

    Az A-vitamin toxicitása gyakran érinti a bőrt, kipirosodást, irritációt és foltos hámlást okozva. A krónikus, túlzott étrend-kiegészítő használata súlyosabb tüneteket okozhat, beleértve:

    • Nyomásváltozások a koponyában (intracranialis hipertónia)
    • A látás megváltozik
    • Hányinger
    • Szédülés
    • Migrén
    • Csontfájdalom
    • Kóma
    • Halál

    Ezek a súlyos tünetek a csontok egészségére gyakorolt ​​tartós hatásoknak és az esetleges májkárosodásnak felelnek meg. A túlzott béta-karotin fogyasztás egyedülálló tünete, az úgynevezett karotinodermia, a bőr sárga vagy narancssárga elszíneződését okozza, de ez az állapot nem veszélyes.

    Okai

    Az állati eredetű táplálékforrások, például a máj vagy a halolaj túlzott fogyasztása, valamint a magas A-vitamin-tartalmú étrend-kiegészítők, növelik az A-vitamin toxicitásának kockázatát. Sok multivitamin tartalmaz előre elkészített A-vitamint és A-provitamint is, ezért fontos azonosítani, hogy ezek a kiegészítők milyen fajtákat tartalmaznak.

    A növényi eredetű béta-karotin, a sárgarépában található A-provitamin, másképpen metabolizálódik, mint az előformázott A-vitamin. Nem találták felelősnek az A-vitamin-toxicitás egyetlen súlyos tünetéért sem.

    Egyes gyógyszerek befolyásolják, hogy a szervezet hogyan szívja fel az A-vitamint. Az orlisztát, egy általános fogyókúrás gyógyszer, csökkenti a zsírban oldódó vitaminok (beleértve az A-vitamint) felszívódását. Az orlisztátot szedő betegeknek zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) egyedi liposzómális formáit is be kell szedniük, hogy pótolják azt, amit a gyógyszer kivon a szervezetből.

    A retinoidoknak nevezett gyógyszerek A-vitaminhoz kapcsolódó vegyületeket tartalmaznak, és a bőrt, a vért és a szervek nyálkahártyáját érintő betegségek kezelésére használják. Ezek növelhetik a toxicitás kockázatát, ha A-vitamin-kiegészítőkkel együtt szedik.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!