2022. október 6. csütörtök
More

    A matcha tea előnyei, hogy fokozd a holisztikus egészséget – 1. rész

    Az élénkzöld matcha erőteljes tápanyagprofiljának köszönhetően gyorsan a wellness-ipar szinonimájává vált, és így világszerte az italok polcain, valamint a kávé- és teázókban az egészségmegőrzés jelképévé vált. Italkategóriaként az egészségügyi szakértők már dicsérik a teát, mint ami jobb a számodra, mint a koffeintartalmú kávé vagy a cukros energiaitalok. De a matcha különösen új szintre emeli ezt az egészséges előnyt, mivel ez a fényes zöld tea természeténél fogva sokkal kerekebb, magyarázza Amy Fischer, a Good Housekeeping Institute táplálkozási laboratóriumának bejegyzett dietetikusa.


    A hagyományos teafilterekkel ellentétben, amelyeket az áztatás után eltávolítanak, a matcha egész tealevelekből nyert porból készül, amelyet ivás közben teljes egészében elfogyasztanak. Bár mind a zöld tea, mind a matcha tea ugyanabból a növényből származik, ez a főzési módszer azonnal jelentős antioxidáns-többletet eredményez minden egyes csészében, ami idővel segíthet csökkenteni a betegségek és a krónikus gyulladások kockázatát.

    Bár a táplálkozási előnyök mindenhol fennállhatnak, nem minden matcha egyforma – valójában a matchának saját, gazdag kulturális története van, amely a 7. századig nyúlik vissza Japánban, a Michigan State University által terjesztett anyagok szerint. Az amerikai matcha teaitalok és az azt követő teakészítmények a hagyományosabb alkalmazásokhoz képest rendkívül eltérő módon készíthetők, tálalhatók és élvezhetők.

    A ConsumerLab.com elemzői szerint annak érdekében, hogy a legegészségesebb matcha teákat élvezd, amelyek megőrzik a teljes tápértéket, próbálj meg olyan porokat és egyéb termékeket beszerezni, amelyek teljes mennyiségű katechint (gyakran epigallokatechin-gallátot, más néven EGCG-t) tartalmaznak.

    Fischer szerint adagonként legalább 40 és 100 mg EGCG-t kell megcélozni; 200-300 mg EGCG lehet a legjobb minőségű matcha por, hogy a legtöbb előnyt élvezhessük.

    Milyen egészségügyi előnyökkel jár a matcha tea?

    A zöld tea ezen élénk formája az összes egészségügyi előnyét a főzéshez használt porból nyeri, amely sós, umami ízprofilt kölcsönöz a gyakran kifejezetten erre a célra termesztett tealevelekből szüretelt teának.

    A legtöbb hagyományos matcha por olyan zöld tealevelekből származik, amelyeket ponyvás, árnyékos teaföldeken termesztenek, egy különleges gyakorlat, amely lehetővé teszi, hogy a levél több tápértéket, köztük optimális katechineket és az L-teanin nevű aminosavat tartson meg, amint azt a Michigan State University oktatói által kiemelt anyagok is megjegyzik. Olvass tovább, hogy megismerd a matcha porral és a főzött teákkal kapcsolatos megkülönböztetett előnyöket.

    1) A matcha por antioxidánsokban gazdag

    A természetes táplálkozással bevitt antioxidánsok segíthetnek ellensúlyozni a betegségek kockázatát, és segíthetnek a gyulladások korlátozásában az egész szervezetben, mondja Fischer. Egy 2021-es tudományos tanulmány áttekintése szerint pedig egy jó adag matcha az egyik leggazdagabb, természetes úton elérhető antioxidánsforrás. A matcha por nagy mennyiségben tartalmaz katechineként ismert antioxidánsokat és egy másik csoportot, az úgynevezett polifenolokat, amelyek mindegyike kulcsszerepet játszik a kiegyensúlyozott táplálkozásban.

    “A matcha magas antioxidáns-tartalmú, például L-theanin, klorofill és katechineként ismert polifenolok” – mondja Fischer. “A  zöld tea ezen formájában legnagyobb mennyiségben megtalálható katechin az epigallokatechin-3-gallát, vagy EGCG, amelyről a kutatások kimutatták, hogy gyulladáscsökkentő hatású, súlyos káros hatások nélkül.”

    2) A tiszta matcha tea tele van létfontosságú vitaminokkal

    A matcha por táplálkozástudományi értékelései szerint a finomított, aprított zöld tealevelek ezen formája jelentős mennyiségű tápanyagot, különösen A- és C-vitamint tart vissza, többek között. Ugyanez a Molecules folyóirat áttekintése szerint a matcha tea – hőmérsékletétől és elkészítési módjától függően – több mint kétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint más zöld teák.

    Elsősorban a matchában található C-vitamin játszhat védő szerepet a bőr egészségében – de erős C-vitamin forrása segíthet az immunrendszer szabályozásában is, hogy csúcsformában legyen, különösen, ha rendszeresen fogyasztjuk. Egy 2013-as tanulmány szerint az olyan adalékok, mint a tej vagy a tejszín a zöld teába, csökkenthetik a katechinek és más tápanyagok felszívódását, amelyeket normális esetben élveznél. Ha a matcha tea erőteljes ízét szeretnéd csökkenteni, próbáld ki a friss citrom hozzáadását; az Antioxidants in 2019-ben megjelent kutatás szerint a zöld teába kevert citromlé segíthet abban, hogy jobban felszívódjanak ezek a létfontosságú tápanyagok.

    3) A Matcha por olyan aminosavakat tartalmaz, amelyek fokozhatják az agy egészségét

    A kizárólag a teához kapcsolódó L-theanin egy olyan aminosav, amely könnyen megtalálható a zöld teában, magyarázza Fischer – és ennek a bizonyos aminosavnak az egyetlen étrendi forrása, amelyet beépíthetsz. Számos jól alátámasztott tanulmány bizonyítja, hogy a matcha e különleges összetevője segíthet megvédeni, sőt potenciálisan fokozhatja az agyműködést és a kognitív egészséget az életkor előrehaladtával.

    A Journal of Medicinal Food 2021-es tanulmánya azt mutatja, hogy ez a bizonyos aminosav hozzájárulhat a munkamemória-képességek javulásához, és még a végrehajtó funkciókhoz és a figyelemhez is kapcsolódhat – teszi hozzá Fischer. Egy 2017-es tanulmányhoz kapcsolódva, amely szerint az L-theanin és a koffein kombinációja javítja a kogníciót és az agyműködést, sok szakértő szerint az L-theanint érdemes tovább tanulmányozni a memória hanyatlásának megelőzésében betöltött természetes szerepe miatt. Mindenesetre további kutatásokra mindenképpen szükség van.

    “Néhány tanulmány korábban összefüggésbe hozta a zöld tea fogyasztását a kognitív teljesítmény növekedésével, de a jelenlegi eredmények többsége többnyire nem volt meggyőző” – magyarázza Fischer. “Egy 2020-as tanulmány a matcha zöldtea por fogyasztását és a memóriafunkciókat vizsgálta az impulzivitás mellett időseknél; a tanulmány szerint a matcha pótlása segíthet megelőzni a kognitív hanyatlást idős nőknél, bár további kutatásokra van szükség.”

    Az új kutatások továbbra is építik a matcha zöld tea kognitív potenciálját, és több határozott kapcsolatot találnak, amelyek befolyásolhatják az egészségügyi szolgáltatók véleményét az italról; hasonlóan ehhez a kis 2014-es kontrollált tanulmányhoz, amely azt javasolta, hogy mindössze 2 g matcha por napi fogyasztása 2 hónap alatt közvetlen összefüggést mutatott az idősebb egyének jobb agyi funkciójának javulásában.

    4) A Matcha tea magas koffeintartalmú, de leküzdi a nyugtalanságot

    A matcha koffeintartalma határozottan hozzájárul jellegzetes ízéhez és zamatához, amikor teaként főzik. A porában található elsődleges aminosav, az L-theanin azonban ellensúlyozhatja a koffein hatását – magyarázza Fischer. A Nutrients című folyóirat 2019-es számában közölt adatok szerint a matchában található L-theanin részben azáltal éri el ezt a hatást, hogy segít aktiválni a dopamin- és szerotonintermelést a szervezetben, ami mind az általános hangulathoz kapcsolódik.

    A legtöbb matcha porok háromszor annyi koffeint tartalmaznak, mint a hagyományos zöld tea, így ez egy jó választás a reggeli ébredéshez. Az energia és az éberség szelíd szikrája a munka során is élvezhető, mivel sokan nyugodtan fogyaszthatnak több csészével ebből az italból egyetlen nap alatt.

    A matcha por koffeintartalma termékről termékre változhat, mivel olyan tényezők, mint a betakarított levelek kora és a választott főzési módszer befolyásolhatják a koffeintartalmat – magyarázza Fisher. De biztos lehetsz benne, hogy ha a kávét teára cseréled, a matcha sokkal valószínűbb, hogy a koffeintartalom szempontjából a legjobban felszerelt teaforrás, amit találsz.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!