2022. december 5. hétfő
More

    A D-vitamin: ezeket kell tudnod!

    A D-vitamin (D-hormon) elnevezés számos zsírban oldódó vitamint foglal magában. Fő feladata a kalciumháztartás szabályozása és a csontok mineralizálása.


    A D-vitamint saját testünk állítja elő napfény hatására. Emiatt a magyar lakosság D-vitamin szintje tél végén általában nagyon alacsony, mivel a vitaminraktárak pótlás nélkül 2-3 hónap alatt teljesen kiürülhetnek. A napsütéses időszak beköszöntével azonban szervezetünk vitaminkészletét a bőrünket érő napfény pótolhatja. Az egészséges felnőttek D-vitamin-szükségletét kielégítheti, ha elegendő időt töltenek a napon. A táplálékkal bevitt mennyiség kicsi, így a hiány általában elkerülhetetlen.

    Ajánló   D-vitamin

    A D-vitamin típusai

    A D-vitamin (calcidol) két vitamin gyűjtőneve: a D2-vitamin és a D3-vitamin. Mindkét vitamin azonos biológiai értékkel bír szervezetünk számára, de a D3-vitamin biológiai szerepét tekintve aktívabb, mint a D2-vitamin, vagyis a szervezet számára leghasznosabb formája a D3-vitamin.

    A D2-vitamint (ergokalciferol) növényi eredetű A-vitaminból, az ergoszterolból állítják elő ultraibolya (UV-B) sugárzás révén. Bőségesen megtalálható az élesztőben, néhány gombában és a rozsban. Állati eredetű D2-vitamint csak néhány fajta tőkehalmájolaj tartalmaz.

    A legtöbb természetben előforduló D-vitamin a D3-vitamin (kolekalciferol), amely állati eredetű 7-dehidrokoleszterinből képződik napfény vagy mesterséges fény hatására. Ebből a prekurzorból D3-vitamin is képződik, amikor a napsugárzás eléri az emberi bőr felszínét.

    A D-vitamin fő forrása

    A szervezetünk szükségességéhez képest a táplálékunkban található D-vitamin mennyisége (a csukamájolaj kivételével) elenyésző, így pusztán táplálékkal nem tudjuk kielégíteni D-vitamin szükségletünket. A D-vitamin megtalálható a zsíros halakban, a halmájban, a tojássárgájában és a dúsított élelmiszerekben (például gabonafélékben, tejtermékekben, margarinban), de minden nap nagy mennyiségben kell fogyasztani, hogy szervezetünk megfelelő mennyiségű vitaminhoz jusson.

    A megfelelő vitaminellátás feltétele, hogy naponta legalább 15-30 percet töltsünk a szabad levegőn és a napon. Mind a provitaminok, mind a szintetikusan előállított D-vitamin a vékonybélből zsíron keresztül szívódik fel. A napfény télen, késő ősszel és kora tavasszal még nem elegendő a D-vitamin képződéséhez, ezért ebben az időszakban javasolt a szintetikus D-vitamin pótlása.

    A D-vitamin-pótlást személyre szabottan kell meghatározni, figyelembe véve az életkort, az egészségi állapotot, az esetlegesen szedett gyógyszereket, a lakókörnyezetet, a szabadban töltött időt stb. Egészséges egyének számára az étrend-kiegészítők szedése nem jelent egészségügyi kockázatot, ha betartod az étrendi irányelveket. Fontos azonban, hogy csak megbízható és jó minőségű termékeket használj.

    Ajánló   A D-vitamin fontossága

    A D-vitamin szerepe

    A D-vitamin régóta bizonyítottan szükséges a csontképződéshez, a csontrendszer és a fogak egészséges fejlődéséhez gyermekeknél, valamint elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását a bélben. D-vitamin nélkül felnőtteknél előfordulhat nátha és csontritkulás, osteoarthritis és fogszuvasodás gyermekeknél, mivel a kalcium nem tud beépülni a csontokba és a fogakba D-vitamin nélkül. Jelenleg folynak a kutatások arra vonatkozóan, hogy a D-vitamin képes-e gátolni a rákos sejtek képződését.

    A D-vitamin szerepe a kalcium-anyagcserében

    Amikor a vér kalciumszintje csökken, a D-vitamin inaktív prekurzora aktív D-vitaminná (kalcitriol) alakul át, amely a mellékpajzsmirigyhormonnal együttműködve kalciumot szabadít fel a csontokból, lehetővé téve a szervezet számára, hogy több kalciumot vegyen fel a bélből, és növelje a vér kalciumtartalmát. Ha elegendő kalcium van a szervezetben, kevésbé aktív D-vitamin termelődik.

    Szedj elegendő D-vitamint

    A D-vitamin napi bevitelére vonatkozó nemzeti ajánlások (NE = nemzetközi egység, 1 NE = 0,025 μg D3-vitamin):

    Csecsemők: 400-1000 NE

    Gyermekek: 600-1000 NE

    Serdülők: 800-1000 NE

    Felnőttek és terhes nők: 1500-2000 NE

    Az élelmiszerekben lévő D-vitamin mennyisége jelenleg a 2000 NE ajánlott napi bevitel (RDA) százalékában van feltüntetve az élelmiszerek címkéjén.

    Mi okozhatja a D-vitamin hiányát?

    D-vitamin-hiány gyanúja merül fel, ha a D-vitamin anyagcseréje bármilyen okból megzavart, ilyenkor kezelőorvosod megkérdezi, hogy mi okozza a vér emelkedett kalciumszintjét. Az aktív D-vitamin szintjét általában vérmintából határozzák meg.

    • Ha túl kevés a napfény. Leginkább idősebb felnőtteknél vagy bizonyos ruházat, például kendő viselésekor fordul elő.
    • Alultápláltság.
    • A D-vitamin bélrendszeri felszívódásának csökkenése (pl. cöliákia esetén).
    • Fokozott szükséglet (terhesség, szoptatás, gyermekek).
    • Bizonyos gyógyszerek (rohamellenes szerek) szedése.
    • Fokozott vesefunkció.
    • Nefrotikus szindróma.
    • Veseelégtelenség.
    • Mellékpajzsmirigy diszfunkció.
    • Pajzsmirigy túlműködés.
    • Az angolkór egyes típusaiban.
    • Kadmiummérgezés miatt.

    A D-vitamin hiánya a felnőtteket is fenyegeti: csontritkulás, csontlágyulás, izomgörcsök és a fogak gyors romlása.

    Mikor lehet túl magas a D-vitamin szint?

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!