2024. április 24. szerda
More

    Hogyan fejleszthetik a szülők a baráti készségeket?

    A szülők számos módon segíthetnek a gyerekeknek barátokat szerezni és megtartani. Mindazonáltal Whitehead és Klacacha is egyetért abban, hogy nincs ok arra, hogy kifejezetten megpróbálják elősegíteni a „legjobb barátságokat”. Ehelyett a szülők egyszerűen lehetőséget biztosíthatnak gyermekeik számára, hogy kapcsolatba lépjenek hasonló gondolkodású társaikkal. Egyszerűen nyújtson alapvető támogatást a pozitív szocializációhoz.

    „A szülőknek meg kell tanítaniuk a proszociális készségeket, és aktívan meg kell határozniuk az időpontot, amikor gyermekeik találkozhatnak a barátokkal” – javasolja Whitehead.

    Azt mondja, a korábbi generációk számára a gyerekek egyszerűen elindultak a parkba egyedül, hogy találkozzanak vagy barátokat szerezzenek. De mivel manapság a nagyobb felügyelet a norma, a gyerekek barátsága jobban függ a szülők részvételétől. „Régebben utáltam a „ játszórandikra ” való bátorítást, de manapság ez a valóság a legtöbb gyermek közösségi hálózatán” – mondja Whitehead.

    „Ha egy gyermeknek rendkívüli nehézségei vannak a barátkozásban, a szülőknek be kell vonniuk a gyerekeket olyan tevékenységekbe, amelyek a gyermeket érdeklik, ahol a többi gyermek tartózkodik” – javasolja Whitehead. Főzőtanfolyamok, színházi csoportok, társas- vagy videojátékos csoportok, sportok, könyvtári tevékenységek és újságklubok jöhetnek szóba.

    Amíg a gyermeke képes „barátkozni”, pozitívan szocializálódni társaival, és nem egyedül tölti a szünetet, addig nem kell túl sokat aggódnia amiatt, hogy van-e „legjobb” barátja vagy szüksége van-e rá. Ha azonban a gyerek küszködik, és „kívülállónak” tűnik, akkor a szülők segíthetnek a gyermeknek szocializációs készségeinek kialakításában, ha játszanak a gyermekkel játékon keresztül, találnak egy szociális készségcsoportot, vagy találnak egy olyan tevékenységet, amelyhez a gyermek szívesen kapcsolódik.”

    Mindazonáltal megjegyzi Youniss, hogy a szülőknek kerülniük kell, hogy túlzottan kötődjenek gyermekük társasági életébe, ugyanilyen fontos, hogy értékeljük azt az egyedülálló szerepet, amelyet a kortárs barátságok biztosítanak a gyerekek számára. Néha a szülők megpróbálnak gyermekük „legjobb barátja” lenni, vagy megpróbálnak létrehozni egy olyan közösségi hálózatot, amelyről azt hiszik, hogy hosszú távú sikerhez vezet.

    „A barátság ekkor értékes eszközzé válik, amelybe beavatkoznak. Úgy gondolom, hogy ez aláássa a barátság jelentőségét, amely a gyerekek (és a felnőttek) saját módja a kölcsönös kapcsolatok megtalálásának” – magyarázza Youniss. Tehát segítsen gyermekének elérni barátait, és dolgozzon a kapcsolattartási készségeken. Ezután engedje meg, hogy egy barátság pályáján uralkodjanak, beleértve azt is, hogy válasszanak-e „legjobb” barátot, és mikor.

    LEGUTÓBBI CIKKEK

    NE HAGYD KI!